vrijdag 13 april 2012

KokosTaartRecept.

De kokostaart van gisteren was een groot succes. Helaas niet echt gerezen en ik weet niet of dat nou komt door het gebruik van vruchtensuiker, soyamelk of allebei. Aan de glutenvrije meel kan het niet liggen volgens mij want ik heb het recept van vriendin Marja die deze taart glutenvrij bakt voor haar schoonmoeder. Zij gebruikt wel gewone melk en suiker....dus daar zal de kneep moeten zitten.
Ik kreeg van een aantal mensen de vraag om het recept en dat zal ik jullie hier laten weten.
Eigenlijk is het een standaard kokostaartrecept waarin ingrediënten worden vervangen. Ik zal het standaard recept opschrijven en de vervanging er tussen haakjes achter zetten.
Succes en eet smakelijk!

Nodig:
 ronde vorm (diam. 24 cm)
2 eieren
200 gram suiker (ik gebruik ruim 100 gram vruchtensuiker)
150 gram bloem (ik gebruik Schär glutenvrij/lactosevrij meel)
2 theelepels bakpoeder
1 1/2 dl melk (soyamelk)
75 gram gesmolten boter
Nodig voor de kokoskaramel:
50 gram kokos
150 gram suiker (100 gram vruchtensuiker)
3 eetlepels boter
3 eetlepels melk of room (soya)
1 eetlepel bloem (schär)
-----------------------------------------------
1: klop eieren met suiker tot een dik en schuimig mengsel. Voeg de met bakpoeder gezeefde bloem toe, afgewisseld met scheutjes soyamelk
2: laat de boter zachtjes smelten en weer afkoelen. Roer dan de afgekoelde maar nog vloeibare boter door het beslag.
3: doe het beslag in een beboterde en met bloem bestoven vorm en zet 30 minuten in een voorverwarmde oven (180 gr. C.)
4. doe alle ingrediënten voor de kokoskaramel in een pan met een dikke bodem en breng al roerend aan de kook.
Haal de taart na 30 minuten uit de oven, bestrijk hem met het kokosmengsel en zet nog 10 tot 15 minuten terug in de oven om de kokoslaag te laten karameliseren.
Afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen