vrijdag 28 september 2012

Eens even héél iets anders

Gisteren, tijdens een workshop knooppopjes maken, verzuchtte de dame naast me ineens: “Morgen lekker naar de uitvaartbeurs!”
HUH…, niet iets waar ik me nou op zou kunnen verheugen.
Lekker naar een beurs associeer ik met “handwerkbeurs” of “speelgoedbeurs” maar niet met zoiets heftigs als uitvaarten.
Als net gestarte uitvaartonderneemster kon ze vol passie vertellen over alles wat nu op haar pad kwam, hoe mooi ze dit werk vind en hoeveel voldoening het haar geeft. Ik ontdekte dat er ook in de uitvaartbranche volop DIY, oftewel handwerktoepassingen zijn. Ze vertelde over lijkwaden van vilt, troostdekentjes, en handgemaakte kistjes voor baby’s. En waar de rest van de tafel een beetje zat te huiveren, ik inclusief, was zij vooral lekker met haar vak bezig.
Vandaag sloeg ik de Volkskrant open en zag een foto van de beurs met daarop een lijkkist met de tekst : Retour Afzender. Lachen, gieren, brullen op de uitvaartbeurs.
Maar ik ben wel aan denken én door haar aan het werk gezet. Troostrijk handwerk, een mooie gedachte.

4 opmerkingen:

  1. Ook een mooi woord: Troostrijk handwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marieke,
    Zou er zelf ook niet zo snel aan moeten denken als je dit zo hoort. Maar toch heeft het ook iets moois inderdaad.
    Liefs Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Marieke, het is het laatste wat je voor iemand kunt doen en meestal zo belangrijk voor de familie. Ik begrijp deze mevrouw wel. Een beetje humor kan nooit kwaad, de kist met 'retour afzender' lijkt me wel wat. Ken je het gedicht / verhaal De koning en de dood van Harry Jekkers? Hij schiet wat mij betreft precies raak.
    Het idee 'troostrijk handwerk' spreekt me trouwens wel aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anna, bedankt voor je reactie en leuk dat je mijn blog hebt gevonden. Ik kende het nog niet van Harry Jekkers, maar heb het inmiddels gelezen en geluisterd en het is inderdaad mooi. Het was tijdens die avond waar ik het in dit stukje over heb, heel inspirerend om deze leeftijdgenoot te horen vertellen over alle nieuwe dingen die ze, in haar nieuw opgepakte uitdaging als uitvaartonderneemster, tegen kwam. Voor mij, na jaren een speelgoedwinkel te hebben gehad, was dat ineens zó'n andere wereld. Met het troostrijk handwerk zijn we nog steeds bezig. Een heel dankbare manier om met handwerk bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen