woensdag 20 februari 2013

Babymutsje

Wat een geweldige dag had ik gisteren!
Ineens zoveel bezoekers op het blog dankzij het linkje van Jeanet van Blij dat ik brei en daarnaast nog links van andere enthousiaste bezoekers en veel leuke reacties van breisters die allemaal de 40/50/60er jaren breipatronen kunnen waarderen en dat was precies waar ik op hoopte.
Ik ben begonnen aan het overnemen van een vest in ajourpatroon voor de grote maten. De meeste modellen in de boeken zijn een keurige maat 40, die waarschijnlijk voor deze tijd ook nog eens klein uitvalt, dus ik vind persoonlijk het ajourvest tot maat 48 een hele leuke. Jullie houden het patroon nog even tegoed, want het is best een klus om het over te nemen. Ik werd een beetje tureluurs van al die afkortingen typen, maar komt er dus aan!



Voorlopig nu even het patroontje van het mutsje wat nog bij de slofjes van gisteren past.
Als materiaal staat aangegeven 100 gr. babywol, dat is voor mutsje én slofjes.
 






Mutsje voor baby’s
Materiaal: 100 gram babywol, breinld. no. 2 ½ en een stukje lint.
Zet losjes 65 st. op en brei 32 nld. r., dus 16 ribbels
Ga verder in de patentsteek gedurende 9 cm. Vervolgens aan weerszijden 22 st. afkanten.
Brei op de middelste 21 st. gedurende 44 nld. r., dus 22 ribbels.
Sluit de beide achternaadjes en neem aan weerszijden van de 21 st. van het achterstukje langs de onderkant 18 kantlussen op, hierbij de ribbelrand van de voorkant op de helft naar buiten vouwen. Brei op de verkregen 57 st. gedurende 10 nld. r. , dus 5 ribbels. Kant losjes af.
Haak langs het middenachterstukje 1 toer halve vasten.
Naai aan de beiden hoeken van het mutsje het lint.

Het patroontje is weer letterlijk overgenomen uit de Eva Breit van 1961-62. Als je foutjes ontdekt laat me dit dan alsjeblieft weten, ik kijk alles goed na, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren.
Veel plezier, tot snel!

2 opmerkingen:

  1. Ik moet dringend je babysokjes en muts eens uitproberen Marieke, maar moet eerst wat tijd vinden. Momenteel heb ik even wat teveel lopende projecten, eigen schuld zeker? Maar het zal wel weer beteren. Je "oude" patronen vallen in elk geval in de smaak bij mij :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar ben ik blij om Rita en er volgen er nog veel meer! In die twee oude boekjes staan zó veel patronen. Ik weet niet eens waar ik beginnen zal met overnemen, laat staan met breien :)

    BeantwoordenVerwijderen