maandag 11 februari 2013

Een schat achter de bank.

Vorige week kreeg ik een mooi cadeau van mijn moeder, terwijl ze dat zelf niet eens zo in de gaten had:
Vanachter de bank haalde ze een plastic tasje met daarin een paar oude breiboeken. Niet zómaar oude breiboeken: de “Margriet breit” van vlak na de oorlog, de “Eva breit” van 1961-1962 en – oh jeugdsentiment – het Hema breiboek uit de jaren 70/80 (ik kan er geen jaartal in vinden, maar ik heb het boek héél wat keren doorgenomen toen ik nog thuis was, dus dat moet eind jaren 70 begin 80 zijn geweest).
Mijn moeder heeft haar leven lang gehandwerkt. Inmiddels doet ze niets meer omdat ze het door een vervelende oogziekte niet meer kan zien. Moest ze die ouwe zooi weggooien of kon ik er nog iets mee??
Wát een geweldige patronen staan erin! De babyslofjes uit de “Margriet breit” hebben mijn zus en ik, maar ook onze kinderen volop gedragen in alle kleuren! Ze breidde ze ook voor alle kinderen die geboren werden in haar omgeving, met vier ijzeren pennetjes, vliegensvlug.






Ik ben een heel onregelmatige blogger gebleken, maar ik zou het liefst al deze patronen delen met andere breiliefhebbers die een mooi 50er of 60er jaren patroon kunnen waarderen. 
Dit is een scan van de eerste pagina van de Margriet Breit, de kaft ontbreekt helaas. Ik zal het voorwoord een stukje overnemen:
Met het grootste genoegen en de grootste animo hebben wij, Nederlandsche vrouwen en meisjes, de terugkeer van het breimateriaal begroet. Er is nog wel niet veel keuze en het is wel eens een toer om aan een paar knotjes te komen, maar o!, wat een genot als we erin geslaagd zijn, wol, mooie zachte vooroorlogsche wol te krijgen voor een practische trui voor onze zoon, een fijne slip-over voor man-lief, een schattig pakje voor onze jongste ofwel (wie weet) net genoeg voor dat leuke vest voor ons-zelf!
Er is nog nooit zoo’n tekort aan kleeren geweest als thans in deze na-oorlogsche periode. En als gevolg daarvan is er nog nooit zoo’n buitengewone groote vraag naar modellen vooral breimodellen geweest als juist nu. En waar wij hopen en verwachten, dat er langzamerhand meer textiel en daardoor ook meer breiwol komen zal, hebben wij voor onze breisters, een keur van de mooiste en meest practische modellen samengesteld.
Enz.! En dan al die dubbele oo's en sch's!

Heb je interesse in de patronen, laat het me alsjeblieft weten, dan zet ik ze op dit blog!

 










5 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig geschenk van je moeder! Zoiets mag toch niet verloren gaan.
    Ik zou wel heel graag die baby slofjes breien. Mag het officieel nog niet zeggen maar heeft iets met een dochter en... te maken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat leuk Janneke! Gefeliciteerd.
      Ik heb besloten sowieso de patronen uit te gaan werken (niet alles breien helaas, maar patronen uittikken met de oude foto erbij)want ik wil ze inderdaad niet verloren laten gaan of bij mij onder op een plank hebben liggen. Ik zal met de babyslofjes beginnen. Ze zijn echt heel fijn omdat ze niet van de voetjes glijden. Je hoort van me en zegt het voort bij andere breifans (nog even niet van de dochter dus, of is dat nu te laat ;)?)

      Verwijderen
  2. Leuk die oude patronen heb die van de slofjes gelijk even gekopieerd en opgeslagen bedankt voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The houndstooth jacket is so beautiful! Even though I never really learnt dutch I love reading through your post in which you describe those old knitting patterns. I definitely would try to knit up the jacket!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicole, I will share the houndstooth pattern soon if you like it so much. Unfortunately my English is not good enough to translate the pattern, but if you have any questions about it (or about another pattern) feel free to mail me, I can always try :)

      Verwijderen