zaterdag 16 februari 2013

Elegante Haut Tricot

Alle begin is natuurlijk leuk, dus hier is al gelijk het tweede patroon.
Dit patroon is uit het boek “Eva, het rijk der vrouw” van 1961-1962. Het voorwoord is niet zo bijzonder als dat uit het oudere breiboekje van net na de oorlog maar toch ook wel leuk om te delen:
Het patroon lijkt me niet al te moeilijk en heeft een prachtige 60’s Chanel look. Het boek noemt het dan ook : Elegante Haut Tricot
Misschien moet je er wel rekening mee houden dat de maten toen iets kleiner vielen dan tegenwoordig. Even goed meten dus!
Succes en mocht iemand dit jasje maken: héél graag ontvang ik er een foto van! (Voor vragen over welk garen hier het beste voor te gebruiken kun je altijd even contact opnemen met Jeanet van “Blij dat ik brei”!)

-----------------------------------
BOUCLEJASJE A LA CHANEL
Patroon voor maat 40 á 42
Materiaal: 700 gram boucléwol, 50 gram witte gewone wol of ongeveer 3,75 meter garneerband. 9 knopen, breinld. No. 3 1/2 .
Maten: bovenwijdte 96 cm, lengte 59 cm, binnenmouwlengte 44 cm.
Attentie: bij een proeflapje in de av. tricotsteek moeten 22 st. en 32 nld. 10 cm breed, respectievelijk hoog zijn.
Rugpand: Zet 106 st. (48 cm) op de nld. no. 3 ½, brei in de av.tricotsteek. Op een hoogte van 34 cm aan weerszijden voor de raglan 40 maal 1 st. minderen. Kant de overige 26 st. voor de rughals ineens af.
Linkervoorpand: Zet 55 st. (25 cm) op en brei in de av.tricotsteek. Meerder aan de linkerkant 6 maal in elke 2e nld. 1 st. Brei op de verkregen 61 st. tot op een hoogte van 10 cm, neem nu vanaf de linkerkant de 26e tot en met de 56e st. op een hulpnld. Laat het werk even rusten.
Zet afzonderlijk voor de zakvoering 31 st. op en brei 8 cm in de tricotsteek. Neem deze st. op de plaats van de st. van de hulpnld. en brei over alle st. verder. Op een hoogte van 34 cm aan de rechterkant voor de raglan 40 maal 1 st. minderen. Tevens, als er voor de raglan 30 st. geminderd zijn, aan de linkerkant voor de hals 3 maal 2, 2 maal 4, 2 maal 2 en 3 maal 1 st. afkanten.
Rechtervoorpand: Brei dit in spiegelbeeld van het linkervoorpand, doch brei daarbij 7 knoopsgaten in. Het eerste komt 1 cm vanaf de opzet, het laatste 1 cm voor de hals. De andere knoopsgaten met een onderling gelijke afstand inbreien. Kant voor elk knoopsgat 4 st. vanaf de kant 3 st. af.
Zakje: Ga verder op de 31 st. van de hulpnld. en minder daarbij aan weerszijden 3 maal 1 en 1 maal 3 st. Kant de overige 19 st. af.
Mouwen: de opzet bestaat uit 2 gelijke delen, die elkaars spiegelbeeld vormen. Zet voor elk deel 25 st. op. Brei hierop 6 cm, meerder daarbij aan één kant 3 maal 1 st. Zet er na 6 cm aan de kant waar gemeerderd werd 1 maal 3 st. bij op. Neem de beide delen op één nld. naast elkaar (de 2 maal 3 nieuwe st. komen in het midden). Brei verder en meerder aan weerszijden van elke 8e nld. 1 st. tot er 86 st. op de nld. zijn. Op een hoogte van 44 cm aan weerszijden voor de raglan 2 maal 2 en 38 maal 1 st. minderen. Brei de laatste 2 st. samen.
Afwerking: Sluit alle naden en zet de mouwen in. Naai de zakvoering vast. Naai langs de mouwen, zakranden en langs het jasje het garneerband, of brei de garneerbiezen van de witte wol. Zet dan voor de bies 12 st. op en brei in de tricotsteek tot op de gewenste hoogte. De biezen dubbelgevouwen met de av. zijde als goede kant aannaaien. Festonneer de knoopsgaten en naai de knopen aan. Naai op de manchet een knoop als garnering.

Tekst is letterlijk overgenomen uit de Eva Breit van 1961-1962

1 opmerking:

  1. wat ontzettend leuk ! ik ben zelf van 1961 en weet dat mijn moeder in die tijd lid was van de eva, het weekblad... jaren later, toen ik zelf begon met breien, werden de oude eva breiboeken erbij gesleept voor patronen, ik ben er dus mee opgegroeid kun je wel zeggen...
    leuk om dit zo terug te zien, helaas leeft mijn moeder niet meer en de breiboeken die ze had, zijn allemaal verdwenen...
    ga zo door, ik blijf je bezoeken !
    greetz mamouna