dinsdag 19 februari 2013

Nog meer babyslofjes

Dat een mens zo blij kan worden van al die oude breipatronen! En dan al die geweldige teksten en foto’s die erbij staan. Foto’s van mannen met pijp, jongensondergoed te breien, mét of zonder split, voor jongens tot 14 jaar, Grace Kelly-achtige dames met de mooiste ajourpatronen, ik weet gewoon niet waar ik beginnen moet!
Op een pagina vol babyspulletjes zag ik deze eenvoudige slofjes.
Ik heb ze zonder pomponnetje gemaakt op pennen 3. Het zooltje is dan 8 cm lang.

 Slofjes
Zooltje: Zet 32 st. op en brei in ribbels
1e en 2e nld: zonder meerderen
3e nld: 1 r., 1 st. meerderen uit de verbindingslus, 14 r. 1 st. meerderen, 2 r., 1 st. meerderen, 14 r. 1 st. meerderen 1 r. (36 st.)
4e nld: zonder meerderen5e nld: 2 r., 1 st. meerderen, 14 r. 1 st. meerderen, 4 r. 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 2 r. (40 st.)
6e nld: zonder meerderen
7e nld: 3 r., 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 6 r., 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 3 r. (44 st.)
8e nld: zonder meerderen
9e nld: 4 r. 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 8 r., 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 4 r. (48 st.)
10e nld: zonder meerderen
11e nld: 5 r., 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 10r, 1 st. meerderen, 14 r., 1 st. meerderen, 5 r. (52 st.)
Brei op de verkregen 52 st. gedurende 18 nld. in de patentsteek. Brei daarna als volgt verder: 8 r. 18 maal 2 st. sbr., 8 r.
Brei op de overige 34 st. 5 nld. r en daarbij in de 5e nld. de middelste 18 afkanten.
de originele foto uit de Eva Breit 1961-1962
Neem de overige 16 steken op een nld., hierbij de st. van het begin van de nld. naast de st. van het eind van de nld. laten komen, zodat middenachter tegen elkaar komt. Brei 8 nld. r., dus 4 ribbels en daarbij aan weerszijden in de eerste nld. voor het bandje er 1 maal 9 st. bij opzetten. Kant alle steken af.
Sluit middenondernaad van het zooltje (opzet) en het achternaadje met kleine overhandse steekjes. Maak aan het uiteinde van het bandje een knoopje en een lusje. Naai een pompon op het slofje en haak rond de zool een toer halve vasten.

Patentsteek:
1e nld: 1 kantst., * 1 r., 1 av. afh. met een omslag, herhaal van * af

2e en alle volgende nld.: 1 kantst., * de afgehaalde st. van de vorige nld. met de omsl. r. sbr., de volgende st. av. afh. met een omsl., herhaal van * af
----------------------------
De tekst van dit patroontje is weer letterlijk uit de Eva Breit van 1961-1962. De patentsteekuitleg kun je ook hier vinden. Als je vragen hebt kun je altijd even mailen.






7 opmerkingen:

  1. leuk he die ouderwetse baby slofjes ,ben maar gelijk volger geworden ,als jij dat nu ook bij mij doet is wel zo gezellig toch gr mery

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marieke, Wat heb je een ontzettend leuk blog en hoe herkenbaar die oude babyslofjes! Ben ook gelijk even in je winkeltje wezen kijken en ik zal ongetwijfeld regelmatig komen kijken. Heel veel succes, annet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alweer leuke sokjes Marieke, hopelijk heb ik binnenkort weer wat meer tijd en kan ik die knappe sokjes van vroeger tijden ook eens breien, pure nostalgie :)
    Bedankt voor de patroontjes!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben je babysokjes aan het breien, Marieke! In het grijs en met naaldnr. 3.
    Wat een leuk en goed patroontje is dit! Fijn dat je het met ons wilt delen.
    Als ik mijn sokjes op m'n blog laat zien, link ik naar jouw patroontje als je het goed vindt.., het is zo duidelijk!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie slofjes en wat heb je een leuke blog ik ga je volgen
    gr.zwaantje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schattige slofjes en dat patroontje van je moeder ook! Ik ben het eens met je moeder dat die nog handiger zijn met zo'n boordje. Ik ga ze zeker allebei maken. En ik ga je blog volgen...
    Groetjes
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hello :) Do you have an English version of this pattern?

    Best,
    Fai

    BeantwoordenVerwijderen