vrijdag 15 februari 2013

Patroon 50er jaren Babyschoentjes


Naar aanleiding van mijn vorige logje, over de twee breiboeken die mijn 84 jarige moeder voor me had, één uit de jaren net na de oorlog en één begin jaren zestig, ben ik gaan nadenken hoe ik deze patronen nou terecht kan laten komen bij zo veel mogelijk breiliefhebbers. Uiteraard denk je dan al snel aan het populaire blog van Jeanet Jaffari: “Blij dat ik brei”.
Ik heb haar een mail gestuurd met mijn verhaal en er ontstond een gezellig mailcontact. Ik vind haar blog zó leuk, en ik ben niet de enige! Ongetwijfeld zitten er breisters tussen die deze patronen nieuw leven in zullen blazen. Tot mijn grote vreugde – nogmaals dankjewel Jeanet – wil ze een link op haar blog zetten!
Het is niet te doen voor me om alles eerst te breien en dan met jullie te delen. Ik heb me daarom voorgenomen met regelmaat (1 patroon per week ga ik zeker proberen) een patroon over te nemen uit de boekjes met de orginele foto erbij.
Nu is mijn hoop dat de mensen die de patronen overnemen me een foto van het uitgewerkte resultaat willen toesturen via de mail, zodat ik dat hier ook weer kan laten zien.
Ik begin met de babyslofjes die mijn moeder zoveel heeft gebreid. Hier een foto van haar laatste exemplaar, het tweede slofje is er door haar oogaandoening nooit meer van gekomen.
Het laatste slofje wat mijn moeder breidde, de twee de is helaas niet afgekomen i.v.m. haar oogziekte.

















Zij heeft het model wel een beetje aangepast, door het boordje rondom het beentje als boordsteek te breien (1 recht/1 averecht) waardoor het beter om het beentje blijft zitten. Ook het lintje naaide ze er niet op maar haalde ze ertussendoor zodat je dat om het voetje aan kunt trekken (voorzichtig uiteraard!). Het slofje op de foto heeft een koordje, gemaakt van dezelfde wol als waarmee ze het heeft gebreid. Als jullie vragen hebben over het patroon, mail me gerust, dan vraag ik het haar, want zelf heb ik ze (nog) nooit gemaakt!
Ik hoop dat jullie veel plezier hebben van de komende serie 50’s en 60’s breipatronen!
--------------------------------------------------------------------
Deze tekst is letterlijk overgenomen uit de MARGRIET BREIT van eind jaren 40/begin jaren 50.

“Voor kleine voetjes”
Van ongeveer 50 gram witte, rose of lichtblauwe wol kunt U deze leuke schoentjes maken. 
Materiaal: ongeveer 50 gram driedraads babywol, 4 breinaalden zonder knop no. 3, 75 cm zijden lint.
58 steken opzetten en wel 20 steken op de eerste en tweede naald en 18 steken op de derde naald. Hierboven steeds in de rondte breien als volgt:
1e – 5e rondte: averecht
6e – 10e rondte: recht
1e – 10e naald nog twee maal herhalen.
Dan volgt het wreefstukje, dat boven de naald van 18 steken in heen- en teruggaande naalden gewerkt wordt.
1e naald (bovenkant van het werk): averecht
2e naald recht
3e naald averecht
4e naald recht
5e naald averecht
6e naald averecht
7e naald recht
8e naald averecht
9e naald recht
10e naald averecht
1e – 10e naald nog tweemaal herhalen.
Vervolgens op ieder der beide andere naalden langs het wreefstukje 15 kantlussen opnemen, zoodat op deze naalden nu 35 steken komen te liggen.
Nu weer in de rondte breien en wel eerst het patroon van de 1e – 10e naald en dan nog eens de 1e – 5e naald. Dan beginnen wij aan het zooltje, dat steeds recht gebreid wordt.
1e naald (18 steken): 1 recht, 1 overhalen (hetgeen als volgt geschiedt: 1 steek ongebreid afhalen, de volgende steek recht breien, daarna de afgehaalde steek over de gebreide steek halen), de naald recht uitbreien tot op de laatste 3 steken na, dan 2 recht samenbreien, 1 recht.
2e naald: recht, tot op 4 steken na. Dan 2 recht samenbreien en 2 recht.
3e naald: 2 recht, 1 overhalen, verder recht.
Op deze wijze bij elke volgende rondte minderen totdat er op de kleine naald nog 6 steken over zijn.
Volgende toer: eerste naald: 1 recht, 1 overhalen, 2 recht samenbreien, 1 recht
Tweede naald: 2 recht, 1 overhalen, verder recht tot op de laatste  4 steken na, dan 2 recht samenbreien en 2 recht.
Derde naald: zoals de tweede.
Op iedere groote naald zetten wij nu 2 steken van de kleine naald en kanten de steken twee aan twee tezamen af. Ten slotte worden de strikjes opgenaaid.


19 opmerkingen:

  1. Geweldig. Ik doe mee en ga aan het breien! Tuurlijk stuur ik een foto als ze klaar zijn.
    En dat blog, blij dat ik brei, daar moet je niet te vaak op kijken! haha
    Zoooooveel mooie dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk Marieke! Dat boucle jasje is erg mooi. Eerst ff diep adem halen en dan maandag voor wol? Je hoort het van me, fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ella, ff diep ademhalen (patroon valt wel mee hoor) maar dan ook wel inhouden al die tijd met maat 40 ;)

      Verwijderen
  3. hallo Marieke, ik heb deze slofjes veel gemaakt als kraamcadeautje. Blijft leuk om te doen. Ik ben benieuwd naar de andere patroontjes.
    Warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Noor, ik weet niet waar ik beginnen moet met plaatsen, want er staan zo veel prachtige patronen in die boekjes. Voorlopig nóg maar een paar babyslofjes, altijd leuk!

      Verwijderen
  4. Hoi, ik kwam via blij dat ik brei, heb je blog ook op mijn face book gepormoot, komen volgers bij vandaag, ik vind het leuk als je tijd hebt dat je ook eens bij mij komt kijken
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik zeker doen Tineke en bedankt voor het promoten :)

      Verwijderen
  5. Wat zou ik graag deze slofjes willen breien, maar breien op vier naalden gaat mij niet lukken. Maar ze zijn mooi, ben heel erg benieuwd naar andere patroontjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf ben ik ook (nog)niet zo handig met vier naalden (vandaar dat ik het slofje wat mijn moeder niet meer kon afmaken nog steeds niet voor haar heb afgemaakt!) Vandaag heb ik een ander babyslofjespatroon op het blog gezet. Deze brei je op twee naalden.

      Verwijderen
  6. Een heel leuk patroontje, ik heb je gevonden via Jeanet van "blij dat ik brei", ga me lid maken bij jou en je blog aanprijzen op de mijne! Zeker nu je nog oude patroontjes gaat plaatsen.
    Mijn blog: www.all-round-hobbyrita.blogspot.be.
    Altijd welkom op mijn blog!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er liggen twee oude (50 er en 60er jaren) breiboeken vol prachtige patronen te wachten om te delen, dus zegt het voort! Ik zal zeker ook regelmatig jouw blog bezoeken! Leuk!
      groeten Marieke

      Verwijderen
  7. Leuk, dat je dit patroon toont. Mijn moeder heeft dit ook heel veel gebreid (uit haar hoofd) en ik (inmiddels 53) heb die op school gebreid in plaats van het rare patroon (soort bananeslofje) dat we van de handwerkjuf moesten breien. IK brei dit model ook nog steeds, juist ook doordat ze door het koordje niet door de baby's en peuters uitgetrokken kunnen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een vis leren breien op school! Eigenlijk was het een wybertje: meerderen, minderen en streepjes inbreien. Dramatisch die handwerklessen en tóch...zó blij het te hebben geleerd!

      Verwijderen
  8. Leuk, die oude patroontjes. Ik heb er zelf ook een aantal op mijn blog geplaatst. Babysokjes zijn toch echt onweerstaanbaar :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb je sokjes gevonden n.a.v. de reactie op mijn blogbericht. Wat zijn ze leuk!!! Inderdaad lijken ze als twee druppels water op de versie met 2 naalden.
    Ik ga de sokjes die jij hier beschrijft met 4-5 naalden breien en dan kijken wat het verschil is.
    Op mijn blog komen een heleboel patroontjes en linkjes van babysokjes. Mag ik jouw patroon t.z.t. ook linken?

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elizabeth, zie nu pas dit berichtje van je maar natuurlijk mag je linken. Groeten Marieke

      Verwijderen
  10. Ooooo wat een mooie slofjes! Ik ben er aan begonnen en eentje is al klaar nu ga ik het tweede maken en dan stuur ik u een foto. Ik kan heel goed het patroontje volgen, heb alleen de boord in boordsteek gedaan, vindt ik persoonlijk mooier. Dank u wel voor het delen van het patroontje!
    Lieve breigroetjes
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo Riet, je breit ze dus net zoals mijn moeder vroeger, met het boordje in boordsteek. Ik ben heel benieuwd naar de foto.
      hartelijke groet, Marieke

      Verwijderen
  11. Hallo, wat leuk om weer die slofjes te zien! Ik zelf breidde ze ook graag, als ik zwanger was. En dan in verschillende uitvoeringen. Zoals boordsteek; gedraaide steek in boord, en ook met tricot rond de wreef. Het is ook leuk om dan een kantje mee te breien, staat erg leuk bij meisjes!!

    BeantwoordenVerwijderen