vrijdag 1 maart 2013

Glutenvrij in New York

Gisteren terug gekomen van een paar dagen New York met het gezin!
Een bezoek aan New York was een lang gekoesterde wens van mij en nu ging het dan eindelijk gebeuren. Het was geweldig! Alle clichés zijn waar en we hebben er met ons vieren een enorm goede tijd gehad.
Ik ben eerder in de Verenigde Staten geweest en het is een uitdaging als je er een beetje gezond wilt eten. Uiteraard kun je er álles kopen, dus ook gezonde voeding en zeker in NY zijn er legio prachtige zaken met de meest geweldige dingen op voedingsgebied. Het is alleen niet eenvoudig om, gaande door de stad, in diners of in je hotel te ontkomen aan ál die verleidingen als  pancakes, waffles, scones, bagels, sandwiches, pita’s, wraps, pretzels, cupcakes, muffins enz, waar ik als tarwevermijder een alternatief voor moet zien te vinden.
Omdat ik al flink wat jaren kritisch met voeding omga heb ik ook nu weer mijn ogen uitgekeken naar wat er te koop is en wat mensen kiezen.
dit maak je dus o.a. met die gekleurde suiker.
In de prachtige winkel van Dean & Deluca, in Soho zocht ik voor de gein naar speltproducten. Bij de bakproducten zag ik bakjes met gekleurde suiker in állerlei kleuren, een lust voor het oog, maar oh help…stel dat je dit allemaal moet opeten.


deze vond ik uiteindelijk in een hippe supermarkt

Ook wij belandden uiteindelijk, bij gebrek aan alternatief én omdat je het meegemaakt wilt hebben, in een kelder van de Burger King. Een diversiteit aan New Yorkers en toeristen en huisvrouwen die, zeulend met tassen van de Macy’s, even een hamburger wegstoppen. Ooit heb ik een boekje gelezen waarin de schrijver zei dat een groot deel van wat wij eten geen voedingsmiddel is maar een voedselvervangende substantie – voor mij is zo’n eetgelegenheid daar een goed voorbeeld van.  Gelukkig hebben we ook meerdere keren gegeten bij diners waar je een bakje kunt vol scheppen vanuit een zeer uitgebreid buffet. Dit wordt dan naar gewicht afgerekend. Daar is de keuze voor gezond gemakkelijk. Enneh… al die bakery’s zijn geweldig, maar uit zelfbescherming niet eens gaan vragen of er glutenvrij of tarwevrij te krijgen was ;)
 In de New York Times van afgelopen zondag, de zondag dat we er zijn, zien we bij de Starbucks (oké, ik ben van de Latte – hoewel ik weet dat ik dát ook beter niet kan doen) in het Sunday Review het volgende stuk: Who has the guts for gluten. Je vind het artikel hier. Het komt, de bewustwording voor tarwevrije voeding...dat hoop ik tenminste van harte, maar het gaat nog héél lang duren voordat ik gewoon een tarwevrije/glutenvrije pretzel kan kopen bij zo'n kraampje langs de weg.


Jack gaat voor de Hot Dog met Sauerkraut, die pretzel knipoogt wel naar me!



2 opmerkingen:

  1. Gelukkig heb je ondanks je glutenprobleem, toch van je vakantie kunnen genieten en van het eten ook blijkbaar. En heb je bovendien goed kunnen weerstaan aan de verleidingen....
    Je bent weer opgeladen!!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Rita, eigenlijk ben ik nu vooral geslóópt van het ervaren van deze stad :). Toch ga ik snel weer een patroon overnemen voor het blog, heb er alweer zin in.

    BeantwoordenVerwijderen