zaterdag 16 maart 2013

50er jaren overslagvestje voor baby

 
Mouwsjaaltje en Babyrol

Door mijn enthousiasme over de oude brei- en haakpatronen duiken mensen om mij heen ook de kasten in en zo komt er steeds meer op mijn buro terecht! Afgelopen donderdag kreeg ik een boekje van 3 Suisses: “Baby Uitzet, luxe album nr. 10”. Wederom is er geen datum in te ontdekken, maar gezien de foto’s zal dit ook een boekje uit de jaren 50 zijn. Een geweldig boekje vol schattige baby- en kleuter patronen, bedjasjes voor de kraamvrouw, dekentjes etc. Opvallend vond ik de korte overslagvestjes, schoudercape’s en mouwsjaaltjes. Het boekje is wel echt goed gebruikt, dus ik zal niet alles meer kunnen lezen.  Ik kreeg het te leen van Bep, het is van haar moeder geweest, en ik zal er héél zuinig op zijn, maar wat kan gaat onder de scanner en zal ik ook de komende tijd gaan delen.
Vandaag mailde ze me dat ze ook nog een blaadje heeft gevonden met patronen uit 1929! Gewéldig toch, blijf me volgen en zegt het voort, er komt nog veel meer aan J
Eigenlijk wilde ik een sokkenpatroon delen, nog steeds helemaal in de wintersferen, maar nu ik deze lieve patroontjes weer heb liggen ga ik toch maar weer voor de baby's. Dit vestje ga ik dit weekend opzetten. Ik laat even al mijn andere projecten vallen - daar ben ik toch heel sterk in - en zal kijken hoe dit overslagvestje gaat worden. Het resultaat zien jullie nog verschijnen, maar hier volgt al wel het patroon.
Als jullie oude patronen zoeken (van luierbroeken, trappelzakken, bedjasjes, ondergoed oid) laat het me gerust weten! Ik kan ze natuurlijk ook even inscannen dan.

Het volgende patroon is weer letterlijk overgenomen, goed gecontroleerd op tikfouten, maar je weet maar nooit (laat het me weten) en als jullie het maken zie ik het resultaat ook héél graag!

Veel plezier.

PS: ik neem aan dat "3 kluwens 3 Suisses-wol" staat voor 3 x 50 gram.
En jullie hebben ook nog het bijschrift bij deze foto tegoed van me:
"Dit wikkelvestje is daarom zo practisch, omdat het altijd netjes blijft zitten en baby er niet gauw uitgroeit. Het sluit heerlijk warmpjes aan en het modelletje is weinig ingewikkeld in het uitbreien".
-----------------------------------


Baby vestje
2e en 3e leeftijd
Bovenwijdte 50 en 54 cm
Materiaal: 3 kluwens 3 Suisses-wol, kwaliteit Babywol zonder zijden draad, 1 paar breinaalden no. 2 ½ of 3, 1 zijden lint.
Maat breiwerk: 19 st. en 20 nld. fantasiemotief = 5 x 5 cm.
Gebruikte steken:
Boordsteek: 1 r. 1 av.
Tricotsteek: r. aan de goede en av. aan de verkeerde zijde br.
Gerstekorrel: 1 r., 1 av., elke nld. 1 st. verspringen
Fantasiemotief: 1e – 9e nld. tricotsteek
10e nld. (verkeerde zijde) + 1 omsl., van de volg. 3 st. de 3e over de 2e en de 1e st. heenhalen, dan de 1e en de 2e st. av. br. Vanaf + herhalen.
11e nld. r.
12e nld. 2 st. av., + 1 omsl. van de volg. 3 st. de 3e over de 2e en 1e st. heenhalen, dan de 1e en 2e st. av. br. Vanaf + herhalen
13e nld. r.
14e nld: 1 st. av., + omsl., van de volg 3 st. de 3e over de 2e en 1e st. heenhalen, dan de 1e en 2e st. av. br.
Vanaf 1e nld. herhalen.
UITVOERING:
Rugpand: met de dunnere nld. 66 (72) st. opz. en 4 cm boordst. br. Met de dikkere nld. in de tricotsteek verder br. en in de 1e nld verdeeld 6 st. meerd., zodat het werk dan 72 (78) st. telt. Daarna verder br. tot een totale hoogte van 16 (18) cm en aan weersz. voor de armsgaten om de andere nld. 2 x 2 en 2 x 1 st. afk. Met de rest. 60 (66) st. doorbr. tot een totale hoogte van 25 (28) cm is bereikt. Aan weersz voor de schouderafsch. Om de andere nld. 2 x 4 en 2 x 5 (3 x 5 en 1 x 6) st. afk. De rest. 24 st. ineens afk.
Rechtervoorpand: Met de dunnere nld. 54 (57) st. opz. en 4 cm boordst. br. Met de dikkere nld. in het fantasiemotief verder br., behalve de eerste 6 st. aan de rechterz., welke steeds in gerstekorrel gebr. worden. In de 1e nld. hiervan verdeeld 6 st. meerd., zodat er dan 60 (63) st. op de nld. staan. Tegelijkertijd aan de rechterz. (halskant) 18 (12) maal om de andere nld. en 12 (18) maal om de 4 nld. 1 st. mind. Voor deze mind. een overh. maken (1 st. afh., 1 st. br. en de afgehaalde st. eroverheen halen) onmiddellijk na de 6 st. gerstekorrel. Bij een totale hoogte van 16 (18) cm aan de linkerzijde om de andere nld. voor het armsgat 2 x 2 en 2 x 1 st. afk. Bij een totale hoogte van 25 (28) cm aan de linkerz. om de andere nld. voor de schouderafsch. 2 x 4 en 2 x 5 (3 x 5 en 1 x 6) st. afk. Met de rest. 6 st. nog 4 cm gerstekorrel br. en deze st. op een hulpnld. plaatsen.
het vestje zonder patroonsteekje
het patroonsteekje
Linkervoorpand: in spiegelbeeld van het rechter breien.
Mouwen: Met de dunnere nld. 42 (48) st. opz. en 5 cm in boordst. br. Met de dikkere nld. in de tricotst. verder br. en in de eerste nld. hiervan verdeeld 12 st. meerd., zodat het werk dan 54 (60) st. telt. Vervolgens aan weersz. na elke 2 ½ (3) cm 6 maal 1 st. meerd., zodat er dan 66 (72) st. op de nld. staan. Bij een totale hoogte van 22 (25) cm voor de kop van de mouw, aan weersz. om de andere nld. 8 x 3 (3 x 4 en 5 x 3) st. afk. De rest. 18 st. ineens afk.
AFWERKING
Alle delen luchtig persen. De zij-, mouw- en schoudernaden sluiten. Aan de linkerz. een kleine opening laten om er een lintje door te halen. Mouwen inzetten. De beide biesjes middenachter onzichtbaar aan elkaar zetten. Aan beide voorpanden een lintje naaien. Het geheel nog iets bijpersen.


6 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk vestje Marieke! Inderdaad is het zo dat zoiets altijd goed aanpast :) Ik wou dat ik een kleinkind had, dan probeerde ik het meteen uit! Ik vind het geweldig dat je die oude patronen weer uit de doos haalt voor ons!
    Groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig dat je deze oude patroontjes op je blog met ons deelt, Marieke!
    Ik vind ze zo leuk.. en zou meteen aan het vestje willen beginnen. Maar dat kan en mag niet, want ik ben ongeveer met 25 dingen tegelijk bezig.
    Voorlopig pin ik je patronen maar, dan kan ik het meteen weer terugvinden.

    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie enthousiaste reacties Rita en Elizabeth. Ik ben eigenlijk ook met 25 dingen bezig (nou...20!) en heb toch weer even alles laten vallen om dit vestje te maken. Gelukkig kan ik het eindresultaat uiteindelijk tussen de kraamcadeautjes in de winkel zetten, dus kan ik met een gerust hart zeggen als ik lekker zit te breien op zaterdagavond: "ik ben aan het werk". Altijd leuk om te horen dat er meer liefhebbers zijn van deze oude patronen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zou graag het favo dekentje met granny squares maken. Kan je mij er meer uitleg over mailen. het fototje met het dekentje kan ik niet opendoen maar ik vind het wel ,een mooi dekentje en wil het graag maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo,
      het deken wat mijn '"favo" is, is naar een patroon van Drops: http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=124&d_id=1&lang=nl
      dit is de link naar het patroon. Ik heb alleen i.p.v. het garen "Delight" diverse kleuren "Fabel" gebruikt.

      Succes, Marieke

      Verwijderen
  5. Volgens mij, fervent 3 Suisses bestelster met mijn moeder, ook de Wolbaal (aan huis) had aan ons een vaste klant, was een bo/kluwenl inderdaad 50 gram en eeb streng 100 gram. Als er in een breitijdschrift nooit wordt gesproken over kluwen.bol is het van voor de 50-er jaren, zelf opwinden was tot die tijd heel gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen