maandag 15 april 2013

60er jaren herensokken, op twee pennen!


Jane uit Amerika maakte deze lieve slofjes.

Vandaag zag ik voor het eerst het resultaat van één van “mijn” vintage patronen terug op Ravelry. Ik moet zeggen dat het heel leuk is om dat te zien. Een Amerikaanse die het patroon uit het Nederlands heeft zitten vertalen. Alleen het gehaakte lusje voor het knoopje had ze gemist waardoor het bandje om de voet een beetje krap wordt, maar verder super knap.

Deze week wil ik een sokkenpatroon uit hetzelfde breiboek van begin jaren 60 delen. Ik heb hartelijk moeten lachen om het bijschrift bij deze sokken:
“De voeten warm en het hoofd koel… Deze oeroude wijsheid, die we van onze voorouders hebben geleerd, is nog steeds waar, naar letter en inhoud! En natuurlijk is het vooral de heer der schepping, wiens voeten lekker warm moeten blijven, want hij immers moet door weer en wind om den brode…., “
Afgelopen week was ik jarig en mijn zoon (ook een “heer der schepping wiens voeten warm moeten blijven..”) had het boekje “Sokken breien doe je zo” van mijn verlanglijstje gekozen om te geven.  Ik ben er heel blij mee, want er staat een handige maattabel in, hele leuke patronen en een duidelijk uitleg. Nu móet het mij toch gaan lukken op vier pennen te breien. Dat is nou echt zo’n vaardigheid waar je even voor moet gaan zitten en daar gun ik mezelf maar steeds de tijd niet voor.
Tot mijn verrassing zag ik het patroontje terug wat mijn moeder altijd gebruikte voor haar gebreide sokken. Ik vroeg haar ooit waar ze het vandaan had en ze vertelde me dat ze het had geleerd van één van haar oudere zussen. Die zus had het vroeger weer op school geleerd. Het patroon wordt – hoe toepasselijk voor ons Bonen – het “koffieboontje” genoemd. En wat vertellen de schrijfsters erbij: “In vroeger tijden werd het tijdens de handwerkles op school vaak gebreid met witte katoen en piepende stalen naalden”. Zo zal mijn tante Jannie het dus hebben geleerd en daarna doorgegeven aan mijn moeder. Nu ik nog!
Nu ik eenmaal weet hoe het patroon heet vind ik het op internet bij diverse blogs weer terug. Grappig is dat.
Het vintage patroon voor deze week worden dus deze sokken, uit de Eva Breit van 1961-1962. Ze zijn te breien op twee pennen J…toch nog even uitstel dus voor mij.
-------------------------


Model 87
Dit paar sokken, in twee kleuren gebreid, is voor de gemiddelde herenmaat. Ze zijn op twee naalden gebreid, dus met een naad middenachter en langs de voetzool.
Herensok in twee kleuren
Materiaal: 50 gram lichte en 75 gram donkere wol, 2 breinld. no. 2 ½
Maten: beenlengte 22 cm, voetlengte 27 cm.
Werkwijze: de sokken worden op 2 nld. gebreid. Zet 64 st. op met de donkere wol en brei 8 cm in boordpatroon (1 r. 1 av.). Ga verder in het grondpatroon als volgt:
1e nld.: 3 r. met de lichte wol, 1 r. met de donkere wol, neem de draad aan de achterkant van het werk mee.
2e nld.: 1 av. met de donkere wol, 3 av. met de lichte wol.
Herhaal steeds deze 2 nld.
Op een hoogte van 22 cm de eerste en laatste 16 st. voor de hiel op een hulpnld. nemen en op de middelste 32 st. voor de bovenvoet nog 17 cm verder breien in patroon. Neem dan de st. op een hulpnld. Ga nu verder met de donkere wol op de 32 st. van de hiel ** Brei in de tricotstreek tot de laatste st., keer en brei terug tot de laatste st., keer en brei terug, brei steeds aan weerszijden over 1 st. minderen tot er aan weerszijden 12 st. ongebreid zijn. Brei nu steeds aan weerszijden over 1 st. meer tot er weer over alle st. wordt gebreid. De hiel is nu klaar. Brei vervolgens gedurende 17 cm in de tricotsteek en vorm dan de teen, zoals beschreven is bij de hiel van ** af. Maas de st. van de teen aan de st. van de bovenvoet.
Afwerking: Pers de sok luchtig op. Sluit de middenachternaad en de beide zijnaden van de voet met maassteekjes.
 
Model 88
Deze sokken hebben een vrolijk kleurschakering. De motiefjes op de strepen kunnen er meteen ingebreid of later over genaaid worden.
Herensok met ingebreide randen
Telpatroon hieronder.
Materiaal: 40 gram witte, 80 gram donkergroene wol, 2 breinld. no. 2 ½
Maten: beenlengte 22 cm, voetlengte ongeveer 30 cm.
Werkwijze: Deze sokken worden op 2 nld. gebreid. Zet 64 st. op met de donkere wol en brei 8 cm in boordpatroon (2 r., 1 av.) Ga verder in de tricotsteek en brei daarbij het jacquardpatroon in: 17 nld. met een donkere ondergrond en 17 nld. met een lichte ondergrond. U kunt ook de motiefjes later overmazen.



Op een hoogte van 22 cm. verder breien op de middelste 32 st. voor de bovenvoet en aan weerszijden 16 st. voor de hiel op een hulpnld. nemen. Brei de bovenvoet verder in patroon tot op een hoogte van 17 cm., neem de st. op een hulpnld. Brei daarna verder op de 32 st. van de hiel als beschreven is bij model 87, van ** af.
Afwerking: Maas de st. van de teen aan de st. van de bovenvoet. Sluit de middenachternaad en de beide voetnaden met kleine maassteekjes.

6 opmerkingen:

  1. Nou, daar ga ik me niet aan wagen hoor, het breien met 4 pennen moet je volgens mij met de paplepel zijn ingegoten, mij lukt het niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mariek, tof dat je sokjes al in Amerika worden gebreid! Het internet met vertaling is daarvoor toch een geweldige oplossing :) En dan nog proficiat met de verjaardagen! Je nieuwe sokkenpatronen lijken me leuk om ook eens te maken, ik brei toch altijd aan een paar sokken. Op 2 naalden heb ik nog nooit gedaan, maar een naad onder je voet lijkt me niet zo makkelijk om te stappen :( en dan de "koffieboontjessteek" die heb ik al gemaakt, makkelijk en mooi!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heel erg bedankt voor dit patroon, ik ga het zeker uitproberen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ten eerste dank voor t patroon van de herensokken.
    Mijn vraag is als ik 17cm gebreid heb voor de boven voet hoe ga ik dan de teen breien.staat bij de onder voet teen net als hiel moet UK ze dan minderen of net als de hiel breien en dan de steken op een andere pen zetten hoop dat iemand me kan helpen

    VR gr johanna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Johanna, ik heb de sok niet gebreid, dus is weet het niet zeker, maar ik denk dat ik het snap: Als je de hiel breid dan minder je en meerder je weer om weer terug te gaan naar die 32 steken. Bij de teen doe je hetzelfde, en dan maas je die 32 steken aan de bovenvoet vast. Dus eigenlijk brei je de hiel ook als teen. Snap je?? Ik krijg wel direct zin in het uit te proberen ... :)

      Verwijderen