dinsdag 23 april 2013

Patroon van mouwloos vestje uit de jaren 60

Vorige week ben ik zo stoer geweest een kraam te huren op de Home Made Market in Den Haag voor 2 juni a.s. én voor 7 juli a.s. Nou is spullen op een markt verkopen niet nieuw voor me want de afgelopen jaren heb ik dat, in combinatie met de speelgoedwinkel, ook wel af en toe gedaan. Het laatste jaar van de winkel deed ik zelfs mee met een serie "in company” Kerstmarkten en had ik er 9 in 10 dagen door het hele land! Dat was veel en leuk en…al die artikelen waren te bestellen! En dát was al spannend!
Nu is het dus de uitdaging om vier (!) meter kraam vol met hip handwerk te zetten.  Gelukkig heb ik al aardig wat leuke hand gemaakte spulletjes, maar toch vind ik het best spannend. Aan de andere kant krijg ik er bakken energie van en draaien mijn hoofd en handen overuren. Ik heb er ontzettend veel zin! Misschien is het de komende weken dus (nog) wat rustiger met de patronen op het blog.
Toen ik hier een maand of 2 geleden mee begon dacht ik nog dat één keer per week toch zeker te doen moest zijn, maar oh jee... wat gaan die weken snel!
Dit mouwloze vest-blousje vind ik echt een plaatje! Heel eenvoudig, leuk voorjaar- of zomervestje en met die prachtige zestiger jaren uitstraling. En dan weer zo'n foto erbij! Geweldig toch?
Het patroon is voor een ranke maat 40 (250 gram garen, dat is niet veel!) Het patroon is letterlijk overgenomen uit de Eva Breit van 1961-1962. Merk je een fout op, laat me dit dan ajb weten en heb je het gemaakt…dan ook heel graag een foto. Veel plezier! 

Grappig, ze gebruiken in dit boek al blouse en bloesje door elkaar!
VESTBLOUSE MET RONDE HALS
Patroon voor maat 40
Grondpatroon hieronder
Materiaal: 250 gram wol, breinld. no. 2 en 2 ½ , 7 knoopjes.
Maat: bovenwijdte 92 cm, lengte 54 cm.
Attentie: bij een proeflapje in het grondpatroon moeten 40 st. en 48 nld. 10 cm breed, respectievelijk hoog zijn.
Grondpatroon: Het aantal st. moet deelbaar zijn door 3 plus 1 st.
1e nld.: * 1 av., 1 omsl., 2 r.verdr.sbr., herhaal van * af en eindig met 1 av.
2e nld.: * 1 r., 1 omsl., 2 av.sbr., herhaal van * af en eindig met 1 r.
Herhaal steeds deze twee nld.
Rugpand: Zet 175 st. op  met nld. no. 2 en brei 2 ½ cm in de tricotsteek voor de zoom. Ga verder met nld. no. 2 ½ in het grondpatroon. Op een hoogte van 6 cm aan weerszijden 7 maal om de 1 cm 1 st. minderen. Brei 2 cm recht omhoog en meerder dan aan weerszijden 12 maal om de 1 ½ cm 1 st. (185 st.)
Op een hoogte van 35 cm aan weerszijden voor de armsgaten 1 maal 5, 1 maal 3, 2 maal 2 en 2 maal 1 st. afkanten. Brei verder tot op een hoogte van 41 cm. Nu aan weerszijden 14 maal in elke 3e nld. 1 st. meerderen. Tevens op een hoogte van 50 cm. de middelste 41 st. afkanten en beide delen afzonderlijk ver breien. Daarbij aan de halszijde 1 maal 8, 1 maal 6, 1 maal 4, 2 maal 3, 3 maal 2 en 6 maal 1 st. afkanten. Op een hoogte van 56 ½ cm de schouder in 12 maal 3 st. afkanten.
Rechtervoorpand: Zet 82 st. op met nld no.2 en brei 2 ½ cm in de tricotsteek voor de zoom. Ga verder met nld. no. 2 ½ in het grondpatroon en zet er aan de voorkant 20 st. bij op voor de knoopsgatenbies. Brei deze 20 st. steeds in de tricotsteek en brei hierbij de knoopsgaten als volgt in: het eerste paar komt op een hoogte van 1 ½ cm, de volgende met een onderlinge afstand van 6 cm inbreien. Maak de knoopsgaten als volgt: 3 st. breien, 4 st. afkanten, 6 st. breien, 4 st. afkanten, 3 st. breien en brei de nld. in het grondpatroon uit. Vorm de zijkant en het armsgat als bij het rugpand beschreven. Tevens hier op een hoogte van 42 ½ cm, dus na het laatste knoopsgat, de 20 st. van de bies op een hulpnld. nemen en dan voor de hals aansluitend 1 maal 8, 1 maal 6, 1 maal 5, 2 maal 4, 2 maal 3, 3 maal 2 en 6 maal 1 st. afkanten. Daarna nog 3 maal om de 4 nld. 1 st. minderen en tot slot 3 maal 1 st. om de 6 nld.
Linkervoorpand: Brei dit in spiegelbeeld van het rechtervoorpand, doch zonder de knoopsgaten.
Afwerking: Sluit de schoudernaden, vouw de knoopsgatenbies op de helft naar binnen en zoom tegen, neem de st. van de hulpnld. op de breinld. en daarbij steeds de tegenover elkaar liggende st. samenbreien. Neem aansluitend langs de hals de st. op met tot slot de andere st. van de sluitingsbies (10 st.). Brei met nld. no. 2 in de tricotsteek en kant na 2 cm alle st. af. Vouw de bies op de helft naar binnen en zoom tegen. Neem langs elk armsgat de st. op en brei eenzelfde bies. Festonneer de knoopsgaten op elkaar en naai de knopen aan. Naai de zomen in het jumpertje en pers tot slot het geheel luchtig op.

2 opmerkingen:

  1. Marieke, zo'n schattig bloesje alweer gevonden! Had ik maar meer tijd, ik begon er meteen aan :)
    Maar helaas ben ik momenteel besmet met het poppenvirus van arne en carlos en tot nu toe bestaat er nog geen remedie tegen :)
    Geweldig dat je je ingeschreven hebt voor die markt! Kan me heel goed voorstellen dat je hoofd en handen nu doordraaien met plannen maken en creaties maken.
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat zijn die patronen leuk hè ,en het kan nu ook allemaal weer ,brei zelf nu een trui van eigen gesponnen en geverfde wol met patroon uit Hema breiboek ook oud ben je 30 ste volger hoor

    BeantwoordenVerwijderen