zaterdag 25 mei 2013

Allemaal cadeautjes

Het boekje van 3 Suisses "Baby Uitzet", Luxe album nr 10 uit de jaren 50 begint met deze stola. Bij de foto staat de tekst:
"Bij dag en bij nacht profiteert U van zo'n verrukkelijke stola! Modieus en elegant, maar ook practisch. Bovendien een gezellig, weinig aandacht en tijd vergend breiwerkje, zodat U ook aan de vervaardiging ervan reeds veel genoegen beleeft. Als een geschenk voor een dierbare vriendin een goede gedachte..."
Volgens mij moet je toch aardig blijven nadenken bij dit patroon (5 st. av. tes. br enzo) en een stola met 160 st. op pennen 2,5 vergt toch wel een beetje tijd, maar als geschenk  zeker een goede gedachte. Cadeautjes zijn altijd leuk!
Een paar weken geleden stond de vriendin van mijn schoonzus op de stoep. Ze had de verhalen over mijn blogs met oude patronen van mijn schoonzus gehoord en met haar moeder besproken. Haar moeder had nog een hele stapel oude handwerktijdschriften en haakboeken uit de jaren 70 en 80 voor me. De vriendin woont niet echt in de buurt dus jullie begrijpen mijn verbazing en blijdschap met dit geweldige cadeau.
Gisteren kreeg ik twee cadeaus tegelijk. Teuni en Bep (dehandwerksite.nl) kwamen even gezellig langs maar gingen niet rustig achterover aan de koffie: ze zagen dat ik onderzetters aan het haken was voor de webwinkel en de markten en hebben, al kletsend, even een voorraadje voor me aangelegd. Bep nam het prachtige jaren 20 handwerkkrantje, wat ik eerder in een blog heb laten zien, weer mee, maar gaf me een hele stapel Ariadnes uit 1974 en 1975 en de Neveda Mode 1976. Gewéldig weer gewoon. Rolde ik een tijdje terug nog onder de tafel van het lachen van die 70’s patronen, inmiddels ga ik ze geloof ik weer waarderen. Ik kan nog zeker 10 jaar bloggen vooruit. De bijschriften bij de patronen blijven ook zo leuk, omdat ze zo’n mooi tijdsbeeld geven. Je zou denken dat het in de 70’s toch wat geëmancipeerder zou zijn dan de 50er jaren, maar toen las ik de advertentietekst "alles wat een vrouw zich wenst, een kookboek en een tefalpan",  en rolde ik toch weer onder de tafel.
Met het doorbladeren van die bladen kwam mijn lagere school tijd gewoon weer terug. Ik zag de dingen die ik zelf droeg, gemaakt door mijn moeder. Zelfs maillots werden er gebreid. Mijn zus, 6 jaar ouder, zag ik ook ineens weer terug in die bladen. Lange vesten van dikke boucléwol, grote houten knopen, mutsen en sjaals en dat háár! Inmiddels woont deze enige zus van me alweer 28 jaar op Kreta en heeft ze het haken en breien weer helemaal herontdekt. Met 30(+) graden celsius gaat ze gewoon met een breiwerkje aan de gang en geeft daarna alles weer weg, bijvoorbeeld aan mij!
Een "Grieks" Granny deken

Ik wist dat het zou komen, maar toch was de verrassing héél groot toen er een enorme envelop werd bezorgt en daar 2 babyvestjes, een babymutsje, 6 paar babyslofjes (van het patroon uit de jaren 60), en een prachtige grannydeken uit kwamen.

Ik geloof dat het tijd wordt dat ik zelf eens iets weg ga geven! Te beginnen maar met het populaire “Give Away” bij een bepaald aantal volgers. Omdat ik al lange tijd op 24 volgers blijf steken lijkt 50 me wel een mooi begin.
Dús: wat denken jullie ervan als ik 3 sets van 3 bolletjes Catania katoen verloot onder al mijn volgers als ik de 50 volgers heb gehaald? (Een linkje over deze give-away op jullie blog zou ik zeer waarderen - jullie zien het al, ik ben een slechte weggever, wil altijd gelijk weer wat terug). Dat is één.
En twee: hier is het patroon van de stola ;)
----------------------------------------


STOLA
Patroon uit het boekje “Baby Uitzet”, Luxe album nr 10 van 3-Suisses.
 Materiaal: 5 kluwens 3 Suisseswol, kwaliteit Babywol zonder zijden draad. 1 paar breinaalden nr. 2 ½ of 3.
Maat breiwerk: 20 st. en 10 nld. ajourmotief = 5 x 5 cm.
Gebruikte steken: Ribbelmotief: Alle nld. r.
Ajourmotief:
1e nld.: 1 st. r., + 5 st. av. tes. br., uit de volg. st. 5 st. breien (1 r. 1 av.), 1 st. av. Vanaf + herh. en eind. met 1 st. r.
 2e + 4e  nld.: av.
3e  nld.: 1 st. r., + uit de volg. st. 5 st. br., 5 st. av. tes. br. Vanaf + herh. en eind. met 1 st. r.
5e nld.: Alle st. r. en na elke st. 3 omsl. maken.
6e nld.: Alle st. r. en 2 omsl. laten vallen. De 3e omsl. met de volg. st. tes. br. Vanaf 6e nld herhalen.
Uitvoering:
160 st. opzetten en 6 nld. ribbelmotief br. Overgaan in het ajourmotief, behalve de 3 laatste steken aan weerszijden van het werk, welke steeds in het ribbelmotief gebr. worden. Het werk luchtig persen.









20 opmerkingen:

  1. Wat een leuk nieuws allemaal, Marieke!
    Met een vette glimlach heb ik je stukje gelezen...
    Tjonge, wat enorm leuk dat mensen zoveel moeite doen om een enthousiast mens, zoals jij bent, te verrassen!
    Die oude patroontjes vind ik zò leuk.., daarom geniet ik er enorm van als er weer iets geplaatst wordt bij jou...
    Die stola is een plaatje; je moet wel een lange adem hebben om hem af te maken, misschien zijn we daar tegenwoordig niet zo sterk meer in :)
    En dan heb je ook nog een give away, ja daar doe ik zeker graag aan mee!
    Bij mij loopt er trouwens ook nog één, tot maandag...

    Heel fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Mariekel,

    Wat leuk dat je die oude patroontjes weer gebruikt met de bijbehorende plaatjes.
    Helaas kan ik niet breien (stola) maar gelukkig wel haken.

    Zou graag meedoen aan jouw give away.

    Groetjes en ga zo verder, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, k doe graag mee aan je giveaway

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Via Busy Bessy op je blog terechtgekomen. Wat leuk al die oude patronen.
    Ik houd wel van dat nostalgische. Alleen de plaatjes zijn al leuk.
    En natuurlijk ben ik volger van je geworden. En die give away, daar doe ik natuurlijk aan mee.
    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw wat een supergaaf blog heb je zeg. Die oude patroontjes zijn geweldig. Ik ben ook meteen volger geworden. Ik ben gek op Catania katoen dus doe ik heel graag mee aan je give away. Ik zal een linkje op mijn blog zetten. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk die oude patronen, ik doe graag mee met je give-away en zal
    een linkje plaatsen op mijn blog.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk die oude patronen, zeg.
    Ik werde door Busy Bessy opmerkzaam an zal je meteen gaan volgen. (Door Blog-Connect) Dat Pied de Poule jasje vind ik helemaal te gek en zou ik meteen maken, als ik zou kunnen breien. Ik haak veel, maar breien ligt me, al vanaf jong aan, helemmal niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey hey,

    Leuk blog heb je, ik volg je via bloglovin sinds vandaag ;)

    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,

    Via Elizabeth haar postje kwam ik hier eens kijken.
    Ga nu nog even verder neuzen op uw blogje :-)

    Groetjes, Jaimie
    http://handmadebyjaimie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoihoi,

    ben bij je terecht gekomen via Elizabeth, ze maakt een beetje reclame voor je ;-)
    Leuke blog heb je, maar je webwinkel vind ik leuker! Wat hou ik toch van houten speelgoed, mijn zoontje heeft wel het een en het ander, misschien dat ik daar wel eens passeer ;-)
    Ook doe ik graag mee met je give-away. Extra bolletjes passen altijd in mijn kast

    Groetjes Natascha xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ik zag dat ook jij een give away organiseerd bij Elizabeth, zo lief van haar om ons extra nog even in het zonnetje te zetten :-) Ik ga je volgen hoor!!! En wat leuk die patronen uit vervlogen jaren..
    Kom je ook naar mijn give away kijken???

    Groetjes,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je blog ken ik al langer en dus ook je leuke vintage patroontjes Marieke!
    Graag doe ik mee met je give-away! Bolletjes wol hebben we nooit teveel :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuke blog heb je! Ben volger geworden, nummer 40! Vind het leuk om mee te doen met je giveaway! Enne als jij ook iets wilt winnen, mijn giveaway komt er ook aan! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk blog heb je zeg! Ik kom hier via Elizabeth en ben volger nummer 44 geworden. En natuurlijk doe ik graag mee met je weggever en zal ik een linkje op mijn blog plaatsen, kom je ook eens bij mij kijken,groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De laatste tijd ook erg op zoek naar oude patronen, vooral van haakwerk, dat is vaak zo mooi,
    van mij mogen de gehaakte gordijntjes zo weer terugkomen.
    Bij toeval vond ik je blog, wat een leuke dingen staan erop, ik ga je snel volgen, zelf heb ik (nog)
    geen blog, dus een linkje plaatsen gaat niet.
    Aan de give away doe ik natuurlijk graag mee!
    Groetjes Betsy
    !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Die oude ariadnes zijn zó leuk!!. Hier wilden de "mannen" de commode op onze zolder wel even leegmaken en de inhoud naar 't stort brengen. Ik heb ze verzekerd dat ik hén dan óók op het stort zou afleveren ;) . Ik heb ook enkele ariadnes van voor 1970. Over 'n paar weken/maandjes kan ik eindelijk alles weer tevoorschijn halen en netjes op 'n slaapkamer in de kast zetten. Ons "nest" is bijna leeg, de jongste (en laatste) gaat dan vertrekken naar haar eigen woning. Dus dan heb ik een slaapkamer vrij om m'n spullen weer netjes te ordenen en tevoorschijn te halen. De stellingkast daarvoor heb ik 2 weken geleden gekregen voor m'n verjaardag. Ik verheug me er nu al op!!. Maar natuurlijk is daar absoluut nog ruimte voor een paar extra bolletjes katoen, dus ik doe graag mee met de verloting. Groeten Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo,
    Ik doe graag mee met je Give Away.
    Oude handwerkbladen vind ik ontzettend leuk en heb ze nog van mijn schoonmoeder en pluk er wel eens patroontjes uit.
    Zooooo tijdloos handwerken.Genieten.
    Groetjes Diny Zweistra.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook via Elisabeth bij je op jouw blog gekomen en even rond gebuffeld; wat heerlijk die nostalgie!

    Natuurlijk lijken mij de bolletjes ook heel leuk om er iets van te maken, dus ik doe graag mee hoor!

    groetjes Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank u wel voor het delen van dit patroon

    BeantwoordenVerwijderen