donderdag 9 mei 2013

Pied-de-Poule jasje uit de jaren 60

Afgelopen meivakantie (onze kinderen hadden helaas maar één week) heb ik genoten van die bijzondere oranje dag en ben ik paar dagen met man en dochter bij een vriendin en haar gezin in Frankrijk geweest. Het was er heerlijk op het Franse platteland.
Op een brocante markt vonden we mooi gekleurde glazen flessen, leuke melk krukjes (die wil ik gaan gebruiken voor de Home Made Market in juni) en nog een paar oude Franse haaktijdschriften. Ik spreek geen letter Frans, maar kan de telpatronen alleen ook wel volgen hoop ik. Onze dochter heeft een zomerjasje overgenomen van een Frans leeftijdgenootje. Allebei de meiden blij!

Nu weer vol inspiratie door met projecten maken en uitproberen. Ik heb een grote hoeveelheid Soedan wol gekocht omdat ik tassen wil maken. Het eerste exemplaar is inmiddels vervilt en ik ben best tevreden met het resultaat. De wol wordt enigszins roffelig, maar dat geeft ook wel weer een bijzonder effect. Gisteren ook een plaid afgemaakt van deze wol. Een superding is het geworden. Groot, zwaar, warm en zacht! Hmmmm…ik twijfel eigenlijk of ik deze ook wel wil verkopen.
De afgelopen warme dagen zat ik dus lekker buiten met een breiwerk én een haakwerk op pennen 8 en die dikke lappen wol op mijn schoot. Wat een luxeleventje toch! 
Ik kreeg een leuk berichtje van Nicole over de foto in een eerder blog van een Pied-de-Poule jasje uit de zestiger jaren. Ik zal er hieronder het patroon van geven. Een behoorlijke uitdaging om te maken lijkt me hoewel dat volgens het bijschrift bij de foto wel mee moet vallen: “Dit uiterst fijne modelletje van een jasje in pied-de-poule is heus niet zo moeilijk uit te voeren. Echt niet! Vele kleurcombinaties zijn mogelijk. Wat dacht u: beige-bruin, blauw-grijs, zwart-wit, paars-grijs?”
Toch zeker een enorme uitdaging voor Nicole, die geen Nederlands spreekt.
Hier is het patroon. Overgenomen uit de Eva Breit 1961-1962.
PIED DE POULE DAMESJASJE
Patroon voor maat 36, 38 en 40
De beschrijving is gegeven voor de kleinste maat, terwijl tussen haakjes het aantal st. en cm voor de grotere maten staat vermeld. Waar de haakjes ontbreken geldt het getal voor alle drie de maten.
Materiaal: 330 (360, 360) gram lichte en 450 (480, 500) gram donkere wol, breinld. no. 3, 3 ½ en 4.
Maten: bovenwijdte 85 (90, 95) cm, lengte 54 (54, 55) cm, binnenmouwlengte 44 cm.
Attentie: Bij een proeflapje in het grondpatroon moeten 26 st. en 26 nld. 10 cm breed respectievelijk hoog zijn.
Rugpand: Zet met nld. no. 3 en de donkere wol 103 (111, 119) st. op. Brei 6 cm in de tricotsteek en eindig met een r. nld. Meerder in de volgende nld. verdeeld tot 114 (122, 130) st. Ga verder met nld. no. 4 in het grondpatroon als volgt:
Aantal st. deelbaar door 4 plus 2 st.
1e nld.: * 3 r. met donker, 1 r. met licht, herhaal van * af en eindig met 2 r. met donker.
2e nld.: 1 av. met donker, * 1 av. met donker, 3 av. met licht, herhaal van * af en eindig met 1 av. met donker
3e nld.: 1 r. met donker, * 1 r met donker, 3 r. met licht, herhaal van * af en eindig met 1 r. met donker.
4e nld.: * 3 av. met donker, 1 av. met licht, herhaal van * af en eindig met 2 av. met donker.
Herhaal steeds deze 4 nld. Neem de draad aan de verkeerde kant het werk steeds losjes mee.
Op een hoogte van 12 ½ cm aan weerszijden van elke 16e nld. 1 st. meerderen tot er 122 (130, 138) st. op de nld. zijn. Op een hoogte van 37 ½ cm voor de armsgaten aan weerszijden van elke nld. steeds 1 st. minderen tot er nog 98 (106, 106) st. over zijn. Brei verder tot op een totale hoogte van 60 (60, 61) cm. Kant nu aan weerszijden voor de schouders 2 maal 5 (6,6) st. af. Tevens bij de laatste afkanting de middelste 34 st. voor de hals afkanten en beide delen afzonderlijk verder breien. Kant daarbij voor de schouder nog 2 maal 10 (11,11) en aan de halszijde nog 2 maal 1 st. af.
Zakklepjes: Zet met nld. no. 3 en de donkere wol 34 st. op en brei 16 nld. in de tricotsteek. Ga verder met nld. no. 4 in het grondpatroon en brei 12 nld. Neem de st. op een hulpnld.
Rechtervoorpand: Zet met nld. no. 3 en de donkere wol 42 (46, 50) st. op en brei 6 cm in de tricotsteek, eindig met een av. nld. ga verder met nld. no. 4.
Volgende nld.: Zet er 31 st. bij op, brei 15 st. r. met de donkere wol voor het beleg, brei de nld. uit in het grondpatroon.
Volgende nld.: Brei in patroon tot de laatste 15 st., 15 av. met de donkere wol. Brei met deze indeling verder, dus de 15 st. van het beleg in de tricotsteek met de donkere wol en de overige st. in het grondpatroon. Op een hoogte van 12 ½ cm aan de zijkant in elke 16e nld. 1 st. meerderen tot er 77 (81,85) st. op de nld. zijn. Tevens op een hoogte van 17 ½ cm eindigen met een 3e patroonnld. (er is dan 1 maal 1 st. gemeerderd), voor de opening van de zak als volgt breien: (4e patroonnld.) 9 (13, 13) st. in patroon, 34 st. afkanten en brei de nld. uit.
Volgende nld.: Brei tot de afgekante st. en neem hier de 34 st. van de zak. Brei hierop verder in patroon, brei de nld. uit. Op een hoogte van 37 ½ cm aan de zijkant voor het armsgat in elke nld. steeds 1 st. minderen tot er nog 65 (69, 69) st. over zijn. Meerder tevens aan de voorkant bij het beleg in elke 4e nld. steeds 1 st. tot er 23 st. voor het beleg zijn, dus 8 st. meerderen. Brei de gemeerderde st. ook met de donkere wol. Op een hoogte van 54 cm., vanaf de voorkant voor de hals als volgt breien: Brei 17 st., keer en brei terug, minder daarbij aan het begin van deze nld. 1 st. Brei op de overige 16 st. verder met de donkere wol in de tricotsteek en minder daarbij aan de kant waar reeds 1 st. geminderd is, steeds in elke 2e nld. 1 st. tot er nog 5 st. over zijn. Brei op deze 5 st. nog 11 (11,12) cm. Kant af. Ga verder met de overige st. van de nld. en hecht de draad aan bij de 6 st. met de donkere wol. Brei deze 6 st. en brei de nld. in patroon uit. Brei verder en minder aan de halszijde 1 st. in elke nld. tot er nog 30 (34,34) st. over zijn. Kant dan voor de schouder vanaf de zijkant op een hoogte van 60 (60,61) cm 2 maal 5 (6,6) en 2 maal 10 (11,11) st. af.
Linkervoorpand: Brei dit geheel in spiegelbeeld van het rechtervoorpand.
Mouwen: Zet met nld. no. 3 en de donkere wol 66 st. op en brei 5 cm in de tricotsteek. Ga verder met nld. no. 4 en brei in het grondpatroon. Op een totale hoogte van 10 cm aan weerszijden van elke 10e (10e, 6e) nld. 1 st. meerderen tot er 82 (82, 90) st. zijn. Op een hoogte van 49 cm aan weerszijden voor de kop, of op de gewenste hoogte, 4 maal 3 en 3 maal 6 st. afkanten. Kant de overige st. ineens af.
Kraag: Zet met nld. no. 3 ½ en de donkere wol 106 (106,114) st. op. Brei 6 nld. in de tricotsteek. Ga verder met nld. no. 4 en brei 6 nld. in het grondpatroon. Zet er aan het begin van de volgende 2 nld. 5 st. bij op met de donkere wol. Blijf deze 5 st. aan weerszijden steeds met de donkere wol in de tricotsteek breien tot er 4 maal in het patroon gebreid is vanaf de opzet. Ga nu verder met nld. no. 3 ½ en brei 2 maal de 4 patroonnld. Brei daarna met nld. no. 4 nog 1 maal de 4 patroonnld. Kant daarna aan weerszijden 1 maal 18 st. af en vervolgens aan weerszijden nog 3 maal 9 st. afkanten. Kant de overige st. ineens af.
Afwerking: Pers de delen luchtig op en sluit de schoudernaden. Sluit de mouwnaden tot op 6 (6, 7 ½) cm vanaf de kop. Naai de mouwen in, het opgelaten deel van de mouwnaad in het armsgat naaien. Vouw alle zomen naar binnen en hecht vast. Sluit de overige naden. Naai de kraag langs de hals, laat daarbij aan de voorkant ongeveer 2 cm. vrij. Maak van voeringstof zakjes en naai deze tegen de zakopening. Pers tot slot het geheel luchtig op.

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat patroon, maar eerlijk gezegd geloof ik dat ik hem van stof maken makkelijker vind, maar bedankt voor je patroon, ik sla hem wel op als ik hem gebruik verwijs ik naar jouw blog, wat een werk om dat helemaal uit te tikken, dank daar voor! de plaid is prachtig, wat leuk dat je de spullen die je maakt ook verkoopt!
    Fijne dag nog, want waarschijnlijk nu ook weer een lekker lang weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat uittikken valt wel mee hoor, ik ben er ongeveer een uurtje zoet mee geweest. Een scan van het patroon uit die oude handwerkbladen is niet altijd even duidelijk, vandaar. Bedankt voor het plaidcompliment :))
      groeten Marieke

      Verwijderen
  2. Leuk vestje! Ik dacht eerst dat het een stoffen was :) maar het is dus gebreid Marieke, wat een prachtig ding zeg! Je tas is ook geweldig mooi geworden en je plaid is zeker en vast ook geslaagd!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke bedankt voor het patroon! :D
    Ik kom uit Duitsland, daarom het lezen is niet so moeilijk. But writing and above all speaking is a great difficulty.
    I saved the pattern on ravelry and will try to find a matching wool in the next days so the jacket will be knitted by autumn at least. Thank you again! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, viel Erfolg :) If you have any questions about the pattern let me know and please show me the result!!

      Verwijderen
  4. Ik zag het PIED DE POULE DAMESJASJE en was er direct verliefd op !!!
    Maar....ik zal het graag willen breien in een maatje groter (maat 42). Het gaat eigenlijk om de bovenwijdte van 95 cm. Dat is misschien een beetje te krap. Nu kan ik bij het begin iets meer steken opzetten (bijv. bij rugpand 8 steken meer ?), maar kom ik dan wel uit met de armgaten?

    Hopelijk ben ik niet te lastig en heb jij een oplossing voor mij.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jolanda, nee hoor jij bent niet lastig, maar je vraag wel ;)
      Ik heb er even over lopen nadenken. Het patroon geeft per maat 8 st. extra aan inderdaad. De laatste twee maten wordt op hetzelfde aantal steken geminderd voor de mouwinzet. Je zou dus die 8 st extra kunnen doen (achterpand én voorpanden vergroten dan) en de mindering voor het armsgat ook wat ruimer kunnen houden. Ik stel voor om dan ook wat extra steken voor de mouw bij te meerderen zodat je wat meer ruimte krijgt bij de oksel, wat wel prettig is denk ik. Het is alleen altijd erg lastig om met zo'n ingebreid patroon te gaan sjoemelen met het stekenaantal omdat je dan soms niet lekker uitkomt met het patroon. Vaak zie je daarin gaandeweg een oplossing.
      Wat je ook zou kunnen doen is een iets dikker garen nemen met een dikkere naald en dan het patroon van een kleinere maat volgen. Hiervoor moet je wel écht een proeflapje maken en goed meten hoe je uitkomt met je stekenaantal om te zien welke van de aangegeven maten je dan moet volgen. Het zou zonde van al het werk zijn als het niet goed uitkomt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en superleuk dat je het jasje wilt gaan maken! Als je nog vragen hebt hoor ik het en probeer ik mee te denken. Gr. Marieke
      PS: zijn er misschien brei experts onder de volgers die een goed idee hiervoor hebben?

      Verwijderen
  5. Hoi Marieke, bedankt voor het meedenken.
    Ik denk inderdaad dat het makkelijker is om met dikker garen en een dikkere naald te gaan breien.
    Ik ga binnenkort eens bij een handwerkwinkel langs, in de hoop dat daar iemand aanwezig is, die mij hierover advies kan geven.
    Je hoort nog van mij !
    Groetjes Jolanda.

    En misschien komt er nog een ander idee van de brei experts.....we wachten af :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jolanda en Marieke, Allereerst bedankt voor het patroon. Helemaal leuk.
      Ik heb wol voor dikkere nld gekocht en brei hem nou op nld 5. Hij wordt erg leuk. Ik brei hem in 1 stuk op een rondbreinld daardoor kan ik niet precies zien of hij te groot wordt.
      Maar zoals het er naar uitziet zal het goed passen. Als 1e heb ik een mouw gebreid om te kijken of deze niet te saml werd. De patronen van vroeger zijn allemaal wat smaller.
      Succes. Gr Janet

      Verwijderen
    2. ps mijn maat is 44/46

      gr Janet

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor je bericht! Leuk dat je het jasje aan het maken bent en dat het ernaar uitziet dat het goed gaat passen. Het is altijd lastig van patronen waar je aan moet sjoemelen en inderdaad, ze waren vroeger heel wat smaller. Welke wol heb je ervoor gekocht? Zou je me ook een foto willen sturen als het af is voor op het blog?
      Succes ermee verder en vooral veel plezier!
      hartelijke groet, Marieke

      Verwijderen
  6. De wol die ik heb gekocht is Merino Air van Lana Grossa. Als hij af is, maar dat duurt nog wel even zal ik een foto sturen.
    Gr Janet

    BeantwoordenVerwijderen