maandag 17 juni 2013

And the winner is....

Dat was nog een hele uitzoekerij…hoe trek je winnaars bij een give-away?
Ik dacht aan lootjes maken, maar in dit digitale tijdperk moet het toch anders kunnen en ja hoor, hier is het mee gelukt:
Ik heb ook nog even uit proberen te vogelen hoe het nou met de bloglovin en blog connect volgers zit, daar ben ik trouwens niet echt achter gekomen, kan iemand me dat vertellen? De mensen die een berichtje hebben achtergelaten en aangegeven hebben dat ze me volgen via één van deze twee hebben wel mee geloot, maar ik kan ze verder helaas nergens meer terug vinden.
En dan nu (tromgeroffel)…de “Fruit Machine” stopte achtereenvolgens op:
Madameke Ongeduld, Minimoek en Martine van homemade and more. Gefeliciteerd!!
Jullie (en Elizabeth zoals ik al eerder aangaf voor haar enthousiasme) kunnen hier in de webwinkel kijken welke kleurtjes jullie willen ontvangen. Alles is ruim om voorraad behalve nr. 246, babyrose. Als jullie me een mailtje sturen met jullie voorkeur en adresgegevens dan komt het pakketje er direct aan.
Hartstikke leuk dat ik zoveel nieuwe volgers erbij heb gekregen in zo’n korte tijd!
Ik hoop dat ik jullie kan blijven verrassen met de oude patronen.
Voor vandaag, zoals beloofd, een klein projectje uit de jaren 70.
Ik heb deze slofjes met rozetjes zitten haken en ik vind ze erg schattig geworden. De rozetjes vind ik wel groot uitvallen ten opzichte van het schoentje. Het lijkt wel of ik minder toeren aan het schoentje heb gehaakt dan op de oude foto, maar dit is het resultaat als ik het patroon volg. Een volgende keer misschien gewoon met een ander bloemetje versieren?
Het zooltje is 10 cm lang en ik heb ze gehaakt met Scheepjes Sammy en haaknaald 3,5. Ze vallen dus best klein, zeker omdat in het patroon haaknaald nr. 3 wordt gebruikt.
Een leuk en niet te moeilijk klusje. Ik hoop dat jullie ze ook leuk vinden.
Hier is het patroon, letterlijk overgenomen (met een aantekening van mezelf) uit de Ariadne Breien en Haken uit de jaren 70. 

--------------------------------
Gehaakte babyslofjes met rozet:
Benodigd materiaal: pl.m. 30 gram tamelijk dunne witte babywol of synthetisch garen; een restje roze en gele wol van dezelfde kwaliteit; 1 haaknld. 3 mm; 2 knoopjes
Afkortingen: l.=losse, h.v.=halve vaste, v.=vaste, st.=stokje, h.st.=half stokje, dubb.st.= dubbel stokje, vor.=vorige, volg.=volgende, omsl.=omslaan, bo.=boogje
Werkwijze:
Voor het zooltje met wit opz. 14 l. en hierop als volgt haken: 1 v. in de 2e l. vanaf de haaknld., 1 v. op elk van de volg. 6 opzetl., 1 h.st. op elk van de volg. 2 opzetl., 1 st. op elk van de volg. 3 opzetl., 5 st. in de laatste opzetl. (=de teen). Nu langs de andere kant terughaken: 1 st. op elk van de volg. 3 opzetl., 1 h.st. in elk van de volg. 2 opzetl., 1 v. in elk van de volg. 7 opzetl., 5 v. in de laatste opzetl. (=hiel).
Nu in vasten verder haken, in elke st. 1 v. Hierbij in elke toer 4 v. meerderen, 2 aan de teen en 2 aan de hiel, tot er 54 v. zijn. Nu 3 toeren haken zonder meerderen, dan aan de voorkant 2 x in elke toer 4 v. mind., dan 2 x in elke toer 3 v. minderen. Er zijn nu 40 v.
De 20 v. van de voorkant onbewerkt laten, over de 20 v. van de achterkant 1 toer v. haken, dan aan de rechterkant voor de sluiting 8 l. erbij opz. en aan de linkerkant 14 l. plus 3, die tot een ronding worden gesloten voor het lusje. (*1)
Over al deze 42 v. heen- en teruggaande 2 toeren v. haken, dan een toer v. van links naar rechts met roze wol, ook langs beide zijden van de sluiting en langs de voorkant van het slofje. Ook een toer v. van links naar rechts haken met roze wol langs de rand van het zooltje.
Een 2e slofje in spiegelbeeld haken.
Rozet: (2 gelijke delen haken)
Met gele wol 6 l. opzetten en met een h.v. tot een ring sluiten. In deze ring als volgt haken:
1e toer: 2 l. voor 1e st., 11 st. in de ring. Toer sluiten met h.v. in 2e beginlosse
2e toer: 2 l. (= 1e v), * 2 l. 1 st. oversl., 1 v. op volg. st. Vanaf * steeds herh. Toer sluiten met 2 l. en h.v. op 2e beginl.
3e toer: met wit: in elke bo. van 2 l. van de vor. toer als volgt haken: 1 h.st., 2 st. 1 h.st.. Toer sluiten met 1 h.v. in het 1e h.st. afh.
4e toer: met roze: *1 h.st. in een volg. onderliggend st. van de 1e toer hiervoor achter de witte blaadjes insteken, 4 l., 1 st. oversl., vanaf * steeds herh. Toer sluiten met 1 h.v. op het 1e h.st.
5e toer: met roze in elke boog als volgt haken: 1 h.st. 1 st. 3 dubb.st. 1 st. 1 h.st., toer sluiten met 1 h.v. in het 1e h.st. afh. Op elk slofje een rozet naaien en de knoopjes aanzetten.

*1: zelf vind ik het het netste om de toer af te maken en aan het beginpunt af te hechten met een h.v. Daarna haak ik met wit 8 (of 14) l. en hecht op het middenpunt van het slofje opnieuw aan. Haak de 20 v. rond de achterkant en haak daaraan vast de 14 (of 8) l. voor de andere kant van het bandje. Daarna 2 toeren v. heen en weer, afhechten. Met roze rondom haken als in het patroon en daarbij aan de lange kant van het bandje een aantal l. haken voor het knooplusje.

8 opmerkingen:

  1. Oooo jippie Marieke, ik heb zelf net een weggever gehad en die pakketjes opsturen was super maar om nu wat te winnen is ook mega tof en Catania is mijn favoriete haakkatoen dus ik ga je zo snel mogelijk mailen maar even nadenken over de kleurtjes,groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattige schoentjes ! Met dit soort patroontjes ga je vast een hoop volgers blij maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meiden van harte.... en Marieke jij bedankt voor het organiseren. en die slofjes zijn echt heel snoezig. Mocht ik ooit oma worden dan ga ik ze ook maken.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé Dinah, dat is nou het lekkere van het hebben van een webwinkel met babyspul...je kunt oeverloos babydingen frutselen ook als je nog (láng!) geen oma wordt :)

      Verwijderen
  4. Oh wat leuk, ik ben bij de winnaars. Ik stuur je een mailtje.
    Bedankt voor het organiseren van de give-away.
    Wat een schattige slofjes.
    Groetjes,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat aan de winnaars! Spijtig genoeg zit ik er niet bij, maar degenen die niet gewonnen hebben krijgen dan ook een fantastisch leuk haakpatroontje cadeau op je blog van hele leuke babyschoentjes, meer moet dat niet zijn! Leuk patroon, ik ga het zeker eens uitproberen!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lieve schoentjes. Ik heb het patroon uitgeprint en ben vast van plan ze te gaan maken.
    Super bedankt voor het patroon. Ik haak liever want dat gaat beter dan breien daar krijg ik zulke zere schouders en nek van.
    Groeten van Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze leuk geworden! En idd de roosjes lijken groter dan op de foto in het blad, maar ik vind het wel leuk staan zo!
    Ik ga je gauw mailen voor de kleurtjes katoen; ik ben d'r uit!

    Groetjes en fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen