zondag 30 juni 2013

Gehaakte strandkleding uit de jaren 70

Zo…mijn dipje is weer helemaal over gelukkig!
Dit weekend met mooi weer heeft wonderen gedaan.

Ik ben zo langzamerhand, door al die oude haakboeken, helemaal in de ban aan het raken van jaren 70 haakwerk. Als ik niet oppas haak ik straks nog lampekapjes.

Vandaag bedacht ik me dat een gehaakte bikini tussen mijn vintage patronen natuurlijk niet mag ontbreken. 
Ik had er vroeger zelf één, als kind. 
We wonen aan zee en ik zie mezelf nog door de branding springen.
Met één hand hield ik mijn broekje omhoog en met de andere probeerde ik het bovenstukje – waar niets in zat – op z’n plek te houden. 
Er staan twee patronen voor bikini’s in volwassen maten in het boek “Bezig zijn met haken” uit de jaren 70. Volgens de beschrijving zijn ze “goed sluitend” maar wie durft het risico te nemen? Het ziet er wel prachtig uit, ook dat lange mouwloze hes tot op de voeten. 



Van mij mag dit krantenknipseltje voor dit jaar ook gelijk hebben!
Mijn moeder had voor mijn zus en mij ooit ook een strandhes gehaakt van zachtgele, dikke Durable katoen. Een tijdje terug kwam het patroon ervan bij haar uit een laatje. Een krantenknipseltje en daarbij, zorgvuldig met een paperclip, het aangevraagde patroon. Uit de typmachine en met een, met de hand getekend, telpatroon. 
"Niet wegdoen hoor! Jullie hebben er zoveel plezier van gehad en kregen zoveel complimentjes!" 
Een trotse moeder toen met haar twee donkerharige dochters in gele hesjes op het strand. 




Voor nu dan het patroon van een bikini in kindermaten.

Er gewoon lekker mee in het zonnetje spelen en zwemmen moet kunnen. 
Door een stevige branding heen de zee in rennen … daar sta ik niet 100% voor in!


-------------------------------

Dit patroon is overgenomen uit het boek "Bezig zijn met haken" uit 1972.


Bijschrift bij de foto:
De katoenen bikini bestaat uit een goed passend broekje. Het bovenstuk heeft middenvoor een ring. Gewerkt in stokjes en waaiersteek.
Bovenwijdte 60 (65-70-75) cm.


De ceintuur haak je als volgt:
Haak 138 (150-162-174) l, maak 4 toeren h. st., 137 (149-161-173) h. st., draad afmaken.

Veel succes ermee en heb je een foto van het eindresultaat, ik laat het hier graag zien.

Warme groet,  Marieke

6 opmerkingen:

  1. Zo nostalgisch Marieke, maar zo riskant om dit aan te doen als je in het water wil! Ik sta niet in voor de pasvorm dan :) :)
    Maar wel mooi om weer eens terug te zien!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Rita, voor die kleintjes is het niet zo héél erg toch als ze eens een onderdeel verliezen. Zou zelf ook niet graag in een gehaakte bikini (of eigenlijk in een gehaakt corrigerend badpak - zou dat lukken met veel vasten?) in het openbaar verschijnen, maar de herinnering was weer leuk!

      Verwijderen
  2. Oh help.......klein jeugdtrauma.....'k had er vroeger ook zo eentje.
    Zat echt helemaal niet lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die gele hesjes!! Was ik helemaal vergeten, had mam het patroontje nog? Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb bovenstaande bikini geprobeerd te haken maar het lukt me maar niet om de bandjes op gelijke hoogte te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes, ik kan je er helaas zo snel niet mee helpen, want ik heb deze bikini niet gehaakt. Is er misschien iemand anders van de blogvolgers die wel weet waar de kneep zit??
      hartelijke groet, Marieke

      Verwijderen