zaterdag 1 juni 2013

Herinner je je deze nog?

Dat ik gek ben op vintage bleek afgelopen week op een wel heel grappige manier.
Elizabeth heeft op haar blog "Busy Bessy Creatief" een vraag gesteld over het bewerken van foto’s. Ik ben heel blij met die vraag, want ik wil zelf ook al een tijdje leuke dingen met mijn “zakelijke” foto’s doen en dit scheelde me veel zoekwerk.
Bedankt dus Elizabeth voor de vraag én voor het extra aandacht geven aan mijn give-away! Het leverde me flink wat meer volgers op en daar ben ik hartstikke blij mee! Nog 9, dan verloot ik 3 x 3 bollen Catania katoen onder al mijn volgers (je kunt de kleuren zelf uitzoeken in de webwinkel) . Dus zegt het voort en meld je aan. Leuk als je mijn vintage avonturen wilt blijven volgen wánt… daar wilde ik dus  eigenlijk heen met mijn verhaal: vintage liefde!
Ik wil graag een fotocollage maken voor de oudste die over twee weken alweer 18 wordt, dus ik zoek één van die fotobewerkingssites op en daar krijg ik het vriendelijke berichtje: “We love your vintage browser but…” J
Hoog tijd dus om eindelijk Google Chrome te installeren en tjonge jonge, wat voel ik me bejaard dat ik dat nou niet eerder even heb gedaan en een soort vast blijf houden aan mijn oude vertrouwde dingen: Er zit ineens weer tempo in mijn computerleven!  Ging ik voorheen even koffie zetten terwijl bepaalde blogs stonden te laden, nu ploppen ze zomaar op. Zoon van 18 moest ook hartelijk lachen om mijn enthousiasme.
Nu het leven dus zo lekker snel gaat heb ik nóg meer tijd voor al mijn handwerkjes. De markt is morgen en de spanning stijgt. Alles wat ik af wil hebben is (bijna!) af en ik ga met een goed gevoel aan de slag morgen. Er zitten nog veel ideeën in mijn hoofd die niet af zijn, maar ja, dat komt dan bij de volgende markt hopelijk wel weer. Dit grappige oude melkkrukje vond ik op een brocante in Frankrijk afgelopen meivakantie. Ik heb meer krukjes “ingepakt”, maar allemaal rond en dit was wel een uitdaging gezien de vorm. Lang getwijfeld of ik hem eerst nog zou krijtverven, maar besloten hem authentiek donkerbruin te laten en die kleur in het dekje mee te nemen.  Ik heb echt toer voor toer zitten passen, denken, meten en voilá: gelukt! Hopen maar dat het iemands stijl én kleur is!
Deze week wil ik jullie dit graag dit 70's patroon laten zien. Tussen alle gekregen en gevonden handwerkboekjes zat ook dit kleine boekje van Durable katoen. Ik had het vroeger al en was het helemaal vergeten. Zo'n typisch gevoel van herkenning gaf het. 

Deze gordijntjes heb ik ooit gemaakt voor mijn slaapkamer in mijn ouderlijk huis. Je zag ze in de jaren 70 heel veel. Ik had ook een deur naar het balkon op mijn slaapkamer en daar hing ook een gordijn uit dit boekje voor! Wat een ijver. Toen waren er duidelijk nog géén computers om je tijd mee zoet te brengen!
Het patroon staat duidelijk in het boekje dus ik ga het niet over te typen deze keer. Als je met deze scan niet uit de voeten kunt, mail me dan even, dan stuur ik je de orginele bestanden op.  Dit scheelt me wel veel tijd nu, dus ga ik de állerlaatste dingen voor morgen afmaken. Jullie horen ervan!
------------------------------------
Haakpatroon overgenomen uit het boekje "Sfeer en romantiek in uw interieur met Durable katoen" uit de jaren 70. 



21 opmerkingen:

  1. Ik bloos helemaal, Marieke! Dankjewel hoor, ik kreeg ook al zo'n leuke reactie van je op mijn berichtje..
    Je blog verdient veel meer volgers; ik weet zeker dat er liefhebbers zijn, ze moeten je alleen nog vinden.
    Google Chrome gebruik ik ook al een tijdje; zoveel sneller idd! Met het programma PicMonkey kun je leuke collages maken, ik ben d'r helemaal enthousiast van!
    Je scan van het patroontje van dit prachtige gordijntje is heel goed te lezen hoor.. Oh, 30 jaar geleden vond ik die gordijntjes het einde!
    En nu vind ik het nog leuk, maar je moet er wel een huis voor hebben...
    Fijn weekend! Groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pic Monkey was inderdaad de site die mijn vintage browser geweldig vond maar er niets meer mee kon :)

      Verwijderen
  2. Ja Marieke, ook ik was blij met de oproep van Elizabeth, maar heb nog niet de tijd gevonden om me ermee bezig te houden (herkenbaar ?) Ik duim dat je goed verkoopt op de markt, je krukje is geweldig!
    Bedankt voor het patroon, ook ik had ooit gelijkaardige gordijntjes :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, die gordijntjes, heb ze in mijn hele huis hangen, we hebben een oud huis (1910) en vinden dat ze daar precies bij passen. Ik heb uitgerekend dat ik al zo ongeveer 60 meter van dei dingen gehaakt heb met Durable wit nr 10

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een snoeppie ! ik ben al een tijdje op zoek naar een gordijnpatroontje en dit is precies iets wat ik wil voor in de keuken als overkijkgordijntje... ik moet wel een en ander aanpassen qua lengte maar dat zal best lukken, ik ga het meenemen en als het af is (wat wel even zal duren ;) ) laat ik écht een foto zien !

    heel leuk en bedankt
    greetz mamouna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb er in 1977 meters van gehaakt, het boekje heb ik nog steeds.... Leuk om weer terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. These curtains are adorable, thanks for sharing them xx Thuri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Via via kwam ik op jouw blog, wat leuk al die oude patronen!
    En dit blogje helemaal want dat boekje met haakpatronen van Durabel had ik ook. En deze gordijnen heb ik toendertijd ook gehaakt, ze hingen voor het keukenraam en waren kobaltblauw gekleurd. Laatst bedacht ik me dat ik het zo'n leuk patroon vond en dat het zo jammer was dat ik het niet meer had. Het heeft zo moeten zijn, nu vind ik het op jouw blog.
    Dank je wel voor het plaatsen!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjan, leuk dat je mijn blog hebt gevonden en ook fan bent van vintage patronen. Volgens mij hebben héél veel mensen deze gordijntjes ooit gemaakt. Kobaltblauw is wel een hele gedurfde ;)

      Verwijderen
    2. Hai Marieke,
      Daar ben ik weer ;-). Je blog, en dan vooral dit berichtje over de gordijnen van toen, bleven maar in mijn gedachten rondspoken. Toen ik laatst tijdens een wandeling deze gordijnen zag hangen, wist ik het: ik ga ze haken voor ons voorraam! (verwacht niet dat het gordijn eerdaags al klaar is hoor, ik heb nog lekker veel onder handen)
      Natuurlijk wilde ik het patroon er bij zoeken, maar ik was ineens je blog kwijt, terwijl ik toch dacht dat ik je op de 'to-do-list' had gezet.... Het was even zoeken, maar gelukkig was Google heel geduldig en voilá ik heb je weer gevonden! Om te voorkomen dat ik je blog weer kwijt raak, heb ik me meteen aangemeld als volger, want ik vind het prachtig om al die oude patronen langs te zien komen.
      Groetjes weer
      Marjan

      Verwijderen
    3. Leuk Marjan, welkom terug. Ik zie gráág het resultaat van je haakwerk (hoeft natuurlijk niet helemaal af te zijn al) en wordt het weer kobaltblauw?

      Verwijderen
    4. Hai Marieke,
      het gordijn is klaar en staat op mijn blog! (wil je er een foto van hebben?)
      Nogmaals dank voor het patroon.
      Groetjes weer

      Verwijderen
  8. Oh, wat een 'feest der herkenning'. Voor ons eerste huis heb ik eind jaren 70 tig meter van deze gordijntjes gehaakt. Ze zijn jaren meegegaan.
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Marieke,
    Nee, kobaltblauw gaat het gordijn niet worden dit keer ;-) Dat kleurt niet echt bij ons interieur (taupe, wit, grijs, bruintinten), maar ik vind blauw nog steeds wel een hele mooie kleur! Het gaat een wit gordijn worden, saai hé...;-)
    Ik heb het patroon uitgeprint maar blad 1 en 2 zijn wat wazig. Blad 3 is prima, daarvan zijn de letters wat groter. En nu dus een brutale vraag, je voelt het vast al aankomen...: Heb je toevallig nog blad 1 en 2 in een groter formaat ergens op je computer staan en zo ja, zo je me die dan willen mailen? Mijn e-mailadres is: trekharmonica@live.nl
    En dan nog een vraag: Weet jij of de laatste regel van blad 1 volledig is? Hij eindigt op een 4 en gaat wel verder op blad 2, maar ik heb het idee dat er achter de 4 op blad 1 nog iets komt???
    Als je er veel moeite voor moet doen, laat dan maar zitten hoor! Dan ga ik er zelf verder mee stoeien.
    Alvast reuze bedankt!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marjan, ik zal je de twee bladzijden mailen en dat is geen moeite hoor.
      Ik wil wel hier direct even op je laatste vraag ingaan - ook voor eventuele andere haaksters die met dit gordijntje bezig zijn of willen beginnen: die 4 aan het einde van bladzijde 1: dat is het paginanummer :) Niets van aantrekken dus.
      groeten Marieke

      Verwijderen
    2. Dank, dank, dank!!! :-)
      Groetjes weer
      Marjan

      Verwijderen
    3. ja geweldig, deze hing ook bij mij voor het keukenraam....!

      Verwijderen
  10. Echt lief, heel erg bedankt. Kan ik weer lekker vooruit. een heel lief gebaar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gordijntje hing bij mij in de kamer. Voor 3 ramen!
    En de achterdeur en de tuindeur waren ook netjes voorzien.
    Wat een ijver, maar o zo leuk!
    Bedankt voor het patroon. Mijn boekje is tijdens de verhuizing zoekgeraakt jammer genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Was al heel lang op zoek naar dit patroon. Heel erg bedankt hiervoor.
    Ik zal eens vaker bij je langs komen. Groetjes, Joke Broersen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo ik heb even een vraag heb het eerste deel klaar maar als ik door wil met het patroon vanaf toer 32 kom ik er niet uit want het past op de een of andere manier niet of ik doe iets niet goed.

    Met welke toer zou ik dan weer moeten beginnen?

    BeantwoordenVerwijderen