dinsdag 9 juli 2013

Gehaakt Baby Zomersetje uit de 70er jaren

Afgelopen zondag weer met een kraam op de Home Made Market “on tour” in Den Haag gestaan. 
Alles was dit keer opgebouwd in de Frederik Hendrikstraat,  “De Fred”. 
De sfeer is leuk op deze markten, met een leuk aanbod en veel muziek.  Het weer was ook prachtig, maar helaas stond ik op een nogal tochtige plek, waar vooral in de middag de wind pal van achteren kwam en ik al mijn spullen steeds weer rechtop moest zetten of zelfs van de grond kon gaan rapen.

Weer volop leuke gesprekken gevoerd (en complimenten gekregen J) over de handgemaakte producten in de kraam. Ik raakte met een dame aan de praat over haken en ze vertelde me dat ze onlangs op internet het patroon van een gehaakte kinderbikini was tegen gekomen. Er waren veel herinneringen naar boven gekomen toen ze dat zag. Zou dat misschien op dit blog geweest zijn? Ze wist het niet meer precies. 
Het zou wel heel toevallig zijn!

Met iemand anders een gesprek over het haken van een kindersetje (broekje en hesje) Ze stond voor de kraam en zei: “kijk, deze mevrouw kan wel haken!” Op mijn vraag “wie dan niet?” was het antwoord volmondig: “IK”. Ze had nog nooit gehaakt maar wilde graag een kindersetje maken uit een oud haakboek. Ze had alle afkortingen opgezocht op internet en daarna via YouTube filmpjes de gebruikte steken uit het patroon afgekeken. Ze was nu vier keer opnieuw begonnen en durfde het niet nog een keer uit te halen (“ik vind het gewoon niet mooi genoeg”) omdat ze bang is dat het garen het dan begeeft. Het patroon kwam uit een boek uit de jaren 70, vertelde ze me."Is dat misschien "Bezig zijn met haken"?”, vroeg ik, "een geel boek?"
"JAAA, die!!" Nou ja zeg…is dat lachen! Het boek waar ik zo verslingerd aan aan het raken ben en inmiddels al zoveel patronen uit het gedeeld. Ik vermoed dat ze zich heeft stukgebeten op het patroon van dit pakje.

Ik kon haar een beetje gerust stellen. De patronen uit dit boek niet altijd de gemakkelijkste om te volgen. Het is dus wel een hele dappere poging zo’n patroon te willen maken als je nog helemaal niet kunt haken.
Jammer als het je daardoor weerhoud verder te gaan met haken, want het is zo leuk.
Hopelijk vind ze nog een eenvoudig patroontje of lukt het haar toch dit af te maken!

Hier volgt het patroon. 



Mocht je problemen hebben met de leesbaarheid (ik heb erg zitten rommelen met het scannen en het publiceren) laat me dit dan even weten, dan stuur ik het via mail toe!

Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter haken dan met computers omgaan en omgekeerd!

Succes en tot snel,

Marieke



















































































































5 opmerkingen:

  1. Een geweldig schattig pakje, jammer genoeg heb ik nog geen kleine kindjes in mijn omgeving..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Marieke, dit nostalgisch pakje is niet meteen mijn smaak, ook omdat ik minder graag haak, en nog geen kleinkinderen heb om het voor te maken :)
    Maar ik onthoud je blog wel voor als het ooit zover is!

    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kei mooi! Zou je me het patroon willen mailen?
    cathy.van.rosmalen@home.nl

    Ik word in september voor de eerste keer oma en het lijkt me super als mijn toekomstige kleindochter straks in dit pak te zien.

    Groetjes en bedankt,
    Geniet van je blog
    Cáthy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig pakje! Onze dochter wordt eind maart geboren en het lijkt me geweldig als zij dit komende zomer kan dragen. Maar ik vind het lastig om de maten te achterhalen, via internet kom ik bij een bovenwijdte van 50cm op maat 80. Klopt dat?

    Groeten, Willemke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goedemorgen Willemke, gefeliciteerd met je zwangerschap en leuk dat je dit pakje wilt maken! Ik heb ook even rondgekeken op internet voor de maten. In het haakboek wordt verder niets anders vermeld dan deze cm's. Ik denk dat je gelijk hebt. 50 cm is ca. maat 80/86, 55 cm : 98/104 en 60 cm: 110/116. Als ik tenminste de verschillende maat tabellen mag geloven. Dit overzicht vond ik wel lekker duidelijk: http://www.kinder-kleding-overzicht.nl/kinderkleding-maat.php
      Het is bij handwerk natuurlijk ook sterk afhankelijk van het materiaal wat je gebruikt en dus de maat haaknaald én je manier van haken. Een proeflapje is dus altijd goed om te maken. Succes en leuk als je een foto wilt sturen als het af is.

      Verwijderen