zaterdag 20 juli 2013

Gehaakte pantoffels uit de jaren 50






Vorige week kreeg ik een leuke email van Marlies. Zij had een tijdje terug op een rommelmarkt een serie van de ‘Beatrijs Haken en Breien’ gevonden en gekocht voor € 0,25! Het zijn 10 tijdschriften (7 uit 1951 en 3 uit 1952) die de vorige eigenaar keurig heeft ingebonden.
De Beatrijs was een katholiek vrouwen weekblad en op elk exemplaar van de Beatrijs Haken en Breien staat vermeld: “verschijnt maandelijks en wordt zonder verhoging van Beatrijs’ abonnementsprijs aan haar abonné’s verstrekt” 
De bladen staan vol met prachtige brei- en haakpatronen maar ook borduurwerk, kantwerk en allerlei andere handwerktechnieken. En dat alles in de heerlijke 50-er jaren sfeer met mooie foto’s en geweldige teksten.
Het toeval wilde dat ik afgelopen weekend een verjaardag had in de buurt van waar Marlies woont, dus nu ben ik in het gelukkige (bruikleen) bezit van dit ingebonden boekwerkje met weer een schat aan te delen patronen. Dankjewel Marlies, ik ben er heel blij mee.




Een leuk tijdsbeeldplaatje (is dat een normaal woord?) wat me opviel is dat de mannelijke modellen in deze Beatrijzen regelmatig gefotografeerd zijn met een sigaret in hun hand terwijl ze in het boek uit de jaren 60 voornamelijk pijp roken!
Ondanks dat het nu net lekker zomer is ga ik toch een winterpatroon delen. Het komt uit de Beatrijs Haken en Breien van december 1951.
Ik heb het gekozen omdat dat bijbehorende tekstje weer zo grappig is én omdat ik denk dat het een gemakkelijk en leuk patroon is voor pantoffels. Het wordt als heren pantoffel beschreven in de Beatrijs, maar de maat die erbij staat aangegeven met de dikke smyrnawol is maat 41!
Ik heb zelf smyrnawol in de webwinkel en daarvoor gebruik ik echt een dikkere haaknaald (minstens 6) dan de hier voor aangegeven (minimaal) 3,5. Kortom, misschien wat verwarrend allemaal voor dit patroon, maar ik zal ze zelf snel gaan proberen te maken (voor mezelf met mijn damesmaatje 41!) en mijn bevindingen (maat, stekenaantal, haaknaaldmaat ect). aan jullie laten weten.
Ik deel nu wel het patroon zoals het in dit prachtige oude handwerkblad staat beschreven. Nu beginnen, voor de winter zéker klaar met die dikke wol! 


 -----------------
Tekst van het patroon letterlijk overgenomen uit de Beatrijs Haken en Breien van december 1951
Vind je tikfouten of heb je opmerkingen over het patroon laat me dit dan ajb even weten, dan pas ik het aan.        Veel plezier, groeten Marieke

Gehaakte Pantoffels

Benodigdheden: 400 gram bruine smyrnawol, een restje beigekleurige smyrnawol, een grove haaknaald; minstens nr. 3 1/2 . Een paar leren zooltjes (volgens de vereiste maat) met opstaande randen, waarin gaatjes voor het aannaaien zijn gestansd.

Hier volgt de beschrijving voor maat 41.
l. = losse, v. = vaste, h.v. = halve vaste, s. = stokje, d.s. = dubbel stokje

We beginnen eerst met de linkerzool en haken daarvoor een ketting van 33 l. Hierop teruggaande, te beginnen in de derde l. van de naald af: 10 s., 6 v., 4 s. 8 d.s. 2 s. en in de laatste l.: 5 v. met telkens 1 l. er tussen. Dit laatste vormt de ronding van de teen.
Dan gaan we aan de andere kant van de ketting van l. terug met: 3 s., 10 d.s., 2 s., 4 v., 11 s. Daarna de toer sluiten met een h.v. Het kan zijn dat we, om te zorgen dat het werk niet “trekt”, een extra v. moeten bijhaken.
Voor de volgende toer haken we tot aan het midden van de teen, in elke steek 1 v. (ipv de eerste v, van de toer 1 l.). Daarna, tot aan drie steken vóór de hiel, in elke steek 1 s., waarna we de toer afhaken met v. en sluiten met een h.v.
De rechterzool haken we op tegengestelde wijze.
Nu volgt het linkerbovenstuk.
Een ketting haken van 23 l. Daarop teruggaande, te beginnen in de tweede l. van de naald af: 6 v., 5 s., 6 d.s., 4 s en in de laatste l. 4 s.
Dan langs de andere kant van de ketting van lossen teruggaand: 3 s., 9 d.s., 4 s., 6 v. De toer met een h.v. sluiten.
2e toer: 6 v. (ipv de eerste v. 1 l.) en verder in elke steek 1 s. tot aan het einde van de toer, die we sluiten met een h.v. Tussen de laatste drie steken van deze toer haken we telkens 1 l.
3e toer: 6 v., dan 40 l. die we met een h.v. verbinden in het s., dat tegenover de zesde, zojuist gehaakte v. ligt. Daarna teruggaand in elke l. 1 d.s. (ipv de eerste d.s. 3 l.). Nu gaan we langs het bovenstuk verder met 4 d.s., 4 s. en vervolgens in elke steek 1 v. tot aan de v. die aan de andere kant ligt, tegenover het laatst gehaakte s. van deze toer, en dan weer doorgaan met 3 s. en verder in elk d.s. 1 d.s. De toer met een h.v. sluiten.
4e toer: 3 l. ipv het eerste d.s., in elk d.s. (van de vorige toer) 1 d.s., verder in elk s. en in elke v.  telkens 1 v. en bij de d.s. weer in elk d.s. 1 d.s. De toer met een h.v. sluiten.
5e toer: 3 l. ipv 1 d.s. en verder in elk d.s. telkens 1 d.s. en in elke v. telkens 1 v. De toer sluiten met een h.v.
6e toer: 2 l. ipv 1 s. en verder in elke steek van deze toer telkens 1 s. De toer sluiten met een h.v.
De rechterbovenkant wordt op tegenovergestelde wijze gehaakt. Zijn ook de bovenkanten van de pantoffels klaar, dan naaien we de gehaakte zolen er tegenaan, waarna de leren zolen over de gehaakte zolen worden gelegd en daaraan stevig bevestigd.
De  “instap” van de pantoffels versterken we extra, door de steken met de beigekleurige draad smyrnawol om te slingeren  en dit bij de hoeken tweemaal te doen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Inmiddels heb ik één pantoffel af. Met soedanwol en haaknaald nr. 6 komt de slof een stuk groter uit dan een maat 41. De voetomvang bij wreef en tenen is wel goed (ook wel wat ruim), dus verstandig om, als je het eerste stuk gehaakt hebt, bij de lus van 40 lossen, iets minder lossen te doen (meten om je enkel).
de zool
Wat mijn oplossing is voor deze pantoffel, geen zooltje eronder te naaien, maar de pantoffel na het haken (van het orginele patroon voor een maat 41) wassen in de wasmachine om deze te vervilten. Ik doe dat altijd op 40 graden met een beetje fijnwasmiddel en ik stop het te vervilten artikel er samen met een handdoek in. Op deze manier krijg je een lekker dikke winterslof.



5 opmerkingen:

  1. Hoi Marieke,
    De foto's komen mooi over en wat een leuk onderwerp heb je gekozen dat zie je niet meer vandaag de dag, weet niet of ik het na ga maken heb nog zo veel andere dingen in de maak. Wens je veel plezier met de sloffen en verdere ideeen uit het boek groeten Marlies Wijnker

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlies, ik zag ze bij jou al staan hé die pantoffels, en dan vooral die tekst :) Er staan zóveel prachtige dingen in deze 10 Beatrijzen dat het nog heel lastig kiezen gaat worden. Groetjes Marieke

      Verwijderen
  2. Oh Marieke, zo leuk om bij jou die nostalgische zwart-wit foto's terug te zien met de brei-en haakwerken van toen. Maar we kunnen er nog wat van opsteken af en toe.
    Leuk dat je het boek mocht lenen, kan je uuuuren mee zoet zijn weer!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk is dat hé :D
    Zelf heb ik ook een hele stapel van die oude bladen liggen, heerlijk om uren in weg te dromen .
    Dankjewel voor mijn linkje op je blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Héél graag gedaan hoor, ze zijn zó leuk. En fijn dat ik op deze manier je blog heb gevonden. Grappig om te zien hoeveel bekende namen en blogs ik dan weer tegenkom. Een grote landelijke breikrans is het ;)

      Verwijderen