zaterdag 17 augustus 2013

Blauw Groen



 Mijn lievelingskleuren zijn zeegroen (jadegroen) en turquoise blauw! Zo...dan weten jullie dat ook weer!

Twee weken geleden won ik één van die schattige portemonneetjes die Antoinette weggaf.
Ze stuurde me het groene exemplaar van deze foto en ik liet haar weten er héél blij mee te zijn én het toevallig te vinden dat ze het in mijn lievelingskleur opstuurde. Nou dat bleek helemaal niet zo toevallig te zijn, want ze had op mijn blog gekeken en het werd haar daar wel duidelijk. :) Inderdaad, best veel zeegroen/blauw op mijn blog.

Ook in mijn huis komen deze kleuren steeds terug. Ik heb muren in zeegroen, de tegels op het balkon en van het stoepje voor de voordeur zijn zeegroen, het aardwerk wat ik verzamel heeft kleurvariaties van turquoise naar donker zeegroen enz.

Afgelopen week ben ik met mijn dochter op bezoek geweest bij mijn zus en haar gezin. Zij woont al 27 jaar op Kreta. Het was weer heerlijk bijkletsen en alle Griekse "dingen" doen. In het vissersdorpje Plaka bezochten we dit winkeltje: is dát geweldig dan!
Alleen maar "mijn" kleurtje! Ik had ook nog eens een turquoise t-shirt aan. "You blend in perfectly", zei de verkoopster.






Uitzicht op zee is natuurlijk altijd al een genot, maar die turquoise blauwe Griekse zee is helemaal fantastisch.
We hebben ook een bezoek gebracht aan het bergdorpje Kritsa. Bekend om zijn handwerk. De vrouwen zitter er voor hun huisjes en winkeltjes te haken en verkopen de kleedjes, tafellopers, gordijntjes en allerlei andere handgemaakte dingen in de toeristenwinkeltjes. Ze zitten heel fotogeniek te zijn deze (oude) dametjes, vaak in het zwart gekleed, op een recht houten stoeltje met hun haakwerkjes, maar ik geneer me altijd om ze te fotograferen. Dit beeldje staat ook in het winkelstraatje.

We hebben trouwens nog erg moeten lachen om het tekstje uit vorige blog over reizen naar het zuiden en het voordeel van gebreide kleding, draagbaar onder alle breedtegraden! Het was er 35 graden en we waren zó blij dat we geen gebreide kleding aan hadden!!

------------------------------------------------------------------------
















Uit een Phildar Hobbyboek uit 1978 heb ik een kleedje overgenomen.
Je vind ze, met een beetje geluk, bij de kringloopwinkels, je koopt ze in Kritsa, of je maakt er zelf één....

5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto's! Nou, en je bent qua lievelingskleuren wel aan je trekken gekomen...
    En weer bedankt voor je patroontje, die worden keurig weg gezet voor ooit...!

    fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellig blogbericht. Je hebt in dat mooie winkeltje toch zeker wel wat gekocht?
    En die handwerkende dames had ik toch wel eens willen zien. Moeten wij ook maar eens gaan doen, op straat gaan zitten haken en zo onze spullen verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O ja die kleur vind ik ook erg mooi maar dan niet in mijn woning maar als sieraad. Wat een grappig winkeltje en de rest van de foto's heerlijk om te zien.

    Fijn weekend,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohww wat een heerlijke kleuren allemaal, je zou er jaloers op worden :D
    Mooie foto's heb je gemaakt !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zeegroen is echt een mooi kleurtje Mariek, zie ik ook graag! En wat een mooi winkeltje. Bedankt voor het patroontje van het doekje alweer Marieke, je verwent ons :)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen