woensdag 23 oktober 2013

Goed gemutst

remedie tegen elke najaarsdip: deze lach!
Wat een prachtig najaarsweer hebben we toch!
De seizoenswisselingen vind ik altijd bijzonder en de herfst is wel een beetje "mijn" seizoen.
Het is ook een verwarrend seizoen; Gisteren zag ik twee dames achter elkaar aan fietsen, één met een gebreide muts op en de andere met blote voeten in slippers!
Kunnen we niet, net zoals we in het voorjaar de "rokjesdag" kennen, een "mutsendag" instellen?

De (zelf)gebreide of -gehaakte mutsen zijn het helemaal deze winter. Je ziet ze in de winkels, in de handwerkzaken, op het internet. Overal. Zelfs mijn dochter heeft mij er om gevraagd. Of het nou Myboshi is, of Lana Grossa. Zeeman of Wibra. Alles en iedereen is aan het mutsen.

Mijn verzameling oude patronen geeft me ook weer volop inspiratie.

Jaren 40
jaren 50, gebreid hoedje

jaren 60  (gehaakt)
jaren 70


Zijn er liefhebbers voor het patroon van het jaren 50 hoedje? Ikzelf vind'm fantastisch, maar ga dat niet dragen. Wie weet maak ik er iemand toch blij mee?                                                                                                                                                             Voorlopig zal ik wat mutsenpatronen uit vervlogen jaren met jullie delen, maar éérst even dit: Dit is het achterpand van de Noorse trui uit het blog van 21 september jl. Pauline is deze trui aan het breien en helemaal enthousiast over het patroon. Het resultaat ziet er  heel mooi uit. Op het blog zelf heb ik haar bevindingen gezet over de maat en over het materiaal wat ze ervoor gebruikt. 

Ik begin met deze.                                                                                                                                 Een tijdloos model eigenlijk (we zouden het nu een "Beanie" noemen toen heette het een "Beursmuts") in patentsteek. Het is alweer een patroon uit de Eva Breit. Zo langzamerhand ben ik dat hele breiboek van toen opnieuw aan het uitgeven! Dit zegt de Eva Breit er zelf van: "Een gebreide muts kan een mooie bekroning zijn van 'n jeugdig gezicht! Zo'n muts kan sportief kleden, grappig, maar ook echt elegant. En in ieder geval is een gebreide muts niet alleen gemakkelijk in de winter, hij is ook werkelijk warm, vooral voor de oren. Met een speciale gehaakte kraag of gebreide sjaal vormt de muts vaak een geslaagde set".
 Bij dit model wordt ook nog vermeld: 
"Een lichte, zwierige beursmuts in mohairwol, die een luchtig maar heerlijk warmhoudend geheel vormt met de brede sjaal met franje. Beiden werden ontworpen in de patentsteek. Deze combinatie van muts en das is tegelijk sportief, jeugdig en gekleed.

Hier is het patroon, overgenomen uit de Eva Breit 1961-1962.

Muts en sjaal van mohairwol
Materiaal: 5 bolletjes mohairwol, breinld. no. 5 en 4, 4 breinld. no. 4 ½  zonder knop.
Patentsteek:
1e nld.: * 1 r., 1 av. met een omsl., herhaal van * af.
2e nld.: de afgeh. st. met de omslag r.sbr., 1 st. av. afh. met omsl.
Herhaal steeds deze twee nld.
Muts: Zet 60 st. op met nld. no. 5 en brei 9 cm in patentsteek. Ga verder met nld. no. 4 gedurende 4 cm. Daarna met nld. no. 5 gedurende 7 cm verder breien. Kant af. Zet daarna voor de bol van de muts 50 st. verdeeld over 3 breinld. no. 4 ½ zonder knop op en brei met de 4e nld. in het rond in de tricotsteek, in de 5e toer als volgt minderen: * 3 st. breien, 2 st. r.sbr., herhaal van * af. Brei 3 toeren  zonder minderen en minder dan als volgt: * 2 st. breien, 2 st. r.sbr., herhaal van * af. Brei 2 toeren zonder minderen en minder dan als volgt: *1 r. 2 r.sbr., herhaal van * af. Brei 1 toer zonder minderen en brei dan alle st. 2 aan 2 samen. Haal door de overige st. de draad en hecht stevig af.
Afwerking: Sluit de middenachternaad van de muts. De laatste 7 cm van de muts naar binnen naaien en naai de bol in de muts, precies op de zoomnaad.
Sjaal: Zet 30 st. op met nld. no. 5 en brei 85 cm in patentst. Kant af. Maak aan beide uiteinden van de sjaal franje van 5 cm.

9 opmerkingen:

  1. Leuk he dat het allemaal weer terug komt. Heb jij niet toevallig een patroon van een bivakmuts, ik zoek me al weken een rotje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilma, ik heb twee patronen voor bivakmutsen maar allebei voor kindermaten. Eén model voor 5 tot 8 jaar en die andere 7 tot 10 jaar. Heb je daar iets aan?
      groeten Marieke

      Verwijderen
    2. of deze misschien?
      http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=26

      Verwijderen
  2. Knappe mutsen Marieke en weer pure nostalgie! Binnenkort mag ik beginnen met babymutsjes, joepie!!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, bijzonder hé Rita. Spannend hoor! Zal ik wat 50er jaren patronen voor je opzoeken of gaat dat'm niet worden ;)

      Verwijderen
  3. Wat een leuk verhaal weer! En natuurlijk bedankt voor het plaatsen van de foto van mijn trui in wording.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk blog! Fantastisch die patronen en prachtige plaatjes erbij....Ik ga dit blog regelmatig bezoeken :-)
    Groetjes Carol

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eindelijk heb ik de breinaalden tevoorschijn gehaald en zag de prachtige muts uit de jaren vijftig! Is hiervan een patroon nog beschikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen