zondag 19 januari 2014

Kleuterjurkje uit de jaren 50



Deze twee foto's kreeg ik toegestuurd door Hannie. We hebben elkaar in december op een kerstmarkt gesproken en ze vertelde me toen dat ze ook nog wat oude patronenboekjes thuis heeft liggen waarvan ze de patronen graag wil delen. Mooi is dit hé? Ik zou het allemaal wel willen maken.

Van deze modellen heb ik de patronen nog niet (wordt aan gewerkt!) Ik vind het schaapje ook zo lief (had ik vroeger ook!) en de iets te strakke randjes van haar sokjes. Ik vermoed dat dit patroon uit de jaren 60 komt, maar ik weet niet uit welk blad het komt en hoe oud het precies is. Binnenkort horen jullie meer over de herkomst en kan ik waarschijnlijk meer patronen van Hannie met jullie delen.

 Het was deze week gezellig druk met "blogmail".            Van Marjan kreeg ik al enthousiaste reacties op het blog met het gordijnpatroontje van juni 2013. Ze heeft ze in de jaren zeventig ook al eens gemaakt en in de keuken gehangen.  Ze gaat ze nu wéér maken. De foto die ze me stuurde van haar man in de tuin met het keukenraam met gordijn op de achtergrond is echt goud waard. Haar man wil liever niet op "wat voor blog dan ook" verschijnen, dus helaas. Jullie zullen me op mijn erewoord moeten geloven dat het een heerlijke 70’s foto is met een échte 70's man :). 
En Marja heeft haar 60's muts af (blog van oktober 2013). Ze heeft het model iets aangepast omdat het origineel een soort "tuutje" bovenop het hoofd geeft. De bovenste toeren van deze foto heeft ze uitgehaald en wat sneller geminderd. Inmiddels is ze al aan de tweede muts begonnen in een andere kleur én heeft ze haar collega aangestoken om ook te beginnen. Marja heeft me beloofd een foto van zichzelf mét muts te sturen in dezelfde stijl als de originele foto! Dat lijkt me super, ik wacht natuurlijk in spanning af.

En dan déze foto!! Uit het 3-Suisses Baby Uitzet, Luxe Album nr. 10. Uit de jaren 50. Geleend van Bep, ik heb er al eerder patronen uit gedeeld. Ach, die blauwe plek op zijn bovenbeen! Wat een schatjes.

Hierbij het patroon van het jurkje. Volgens mij foutloos overgenomen uit het - compleet uit elkaar gevallen - boekje. De geur van het oude, vergeelde patroonboekje maakt het voor mij weer helemaal af vandaag!
Veel succes ermee. Hartelijke groet, Marieke


MEISJESJURKJE
Leeftijd 2 -3, 4 – 5 jaar.
Bovenwijdte 58 en 62 cm.
Materiaal: 4 (5) kluwens 3 Suisses-wol, kwaliteit Soletta in de hoofdkleur en 1 (1) kluwen in een bijkleur.
1 paar breinld. no. 2 ½ of 3, 6 knopen, elastiek.
Maat breiwerk: 15 st. en 21 nld. tricotst. = 5 x 5 cm
Gebruikte steken:
Ribbelmotief: alle nld. r.
Tricotst.: r. aan de goede en av. aan de verkeerde zijde br.
Boordst.: 1 r, 1 av.
Fantasiemotief: 1e tot 6e nld: (hoofdkleur) tricotst.
7e nld.: + 2 st. r. (hoofdkleur), 2 st. r. (bijkleur). Vanaf + herhalen
8e nld.: + 2 st. av. (hoofdkleur), 2 st. av. (bijkleur). Vanaf + herhalen
9e nld.: (bijkleur) r.
10e nld.: verkeerde zijde (bijkleur) r.
Deze 10 nld. steeds herhalen.
UITVOERING:

Rugpand: Met de hoofdkleur en de dikkere nld. 176 (188) st. opz. en 6 nld. ribbelmotief br. In de tricotst. verder br. en bij een totale hoogte van 25 (28) cm de st. 2 aan 2 tes. br. zodat er nog 88 (94) st. op de nld. staan. Daarna 2 cm in het fantasiemotief verder br. Vervolgens aan weersz. om de andere nld. 5 x 2 st. meerd., zodat er bij 29 (32) cm totale hoogte 108 (114) st. op de nld staan. Bij een totale hoogte van 40 (44) cm aan weersz. om de andere nld. voor de schouderafsch. 5 x 4, 3 x 5 en 1 x 6 (3 x 4, 4 x 5 en 2 x 6) st. afk. De rest. 26 st. ineens afk.

Voorpand: Br. als het rugpand tot een totale hoogte van 40 (44) cm. Voor de halsuitsnijding de middelste 8 st. afk. en elk gedeelte afz. voltooien. Aan de halszijde nog om de andere nld. 3, 2 x 2 en 2 x 1 st. afk. De schouders afsch. als bij het rugpand.

Afwerking: Alle delen luchtig persen. De zijnaden sluiten. Schoudernaden sluiten, echter aan de halszijde 6 cm open laten. In de rughals 26 st. en in de voorhals 42 st. opn. Over elk gedeelte afz. met de dunnere nld. 6 nld. ribbelmotief br. De st. soepel afk. De schoudersplitten met 1 toer vasten omhaken. Langs de schouder van het voorpand 3 knoopsgatlusjes vormen en hiertegenover op de schouder van het rugpand 3 knoopjes zetten. De armsgaten voor een ½ cm naar binnen dubbelvouwen en onzichtbaar tegenzomen. In de taille een elastiekje naaien. Het geheel nog iets bijpersen.



9 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's weer! Wat een werk trouwens om het patroon over te typen, pfff. Maar uitgebreid dank daarvoor natuurlijk, want wie weet komt het nog eens van pas! ;-)
    (Gister was ik bij mijn moeder en vertelde ik over het gordijntje. Wat denk je? Ze haalde zo het haakboekje uit een van haar vele opberdozen te voorschijn! ;-) Ik weet helemaal niet meer dat zij daar ook ooit gordijntjes uit heeft gehaakt....
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei een typefout: opberdozen is natuurlijk: opbergdozen

      Verwijderen
    2. Oh wat leuk! Het boekje met de roodharige, hakende dame! Zo is dit blog ook ontstaan vorig jaar. Mijn moeder haalde een tasje achter de bank vandaan met handwerkboekjes. De oudste van net na de oorlog. "Hier doe jij ook niets meer mee zeker?" :)))

      Verwijderen
  2. Superleuk! Alleen val ik niet zo voor het onderste model :-( Het bovenste roze daarentegen met bijpassend jasje ziet er geweldig uit! En ook het jurkje eronder op de zwartwit foto vind ik tof!
    Grtjs, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig is die roze hé? Ook dat blauwe vind ik prachtig. Hopelijk heeft Hannie van alle modellen van de bovenste foto de patronen, die kan ik je sturen als je wilt. Het patroon van het zwart/wit fotootje heb ik inmiddels compleet. Je zegt het maar! Groeten Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb jij een leuk blog. Allemaal jeugdsentiment. Heerlijk.
    Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kom op je blog via Willy.
    Wat een leuk blog heb je en fijn dat je zo veel oude patroontjes deelt!
    Ik ben gelijk volger geworden.

    Liefs, Juliëtte http://juliettevdvelpen.blogspot.no/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IK kom hier ook terecht via Willy, heb net een blogpost gemaakt met mezelf in een gebreid jurkje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat het blog met het kleuterjurkje zoveel in beweging zet. Her en der zie ik de prachtigste kinderfoto's in gebreide jurkjes op blogs verschijnen. Met gebreide kniekousen erbij en borstrokken eronder :) Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen