zondag 16 februari 2014

Bouclé...het "vogue" van de 60's

bouclé jumper met sjaalkraag


Afgelopen week heb ik drie dragen lang de sfeer mogen snuiven van de Handwerkbeurs in Zwolle. Woensdag heb ik geholpen met het opbouwen van de stand van De Handwerksite.
Leuk om dit ook eens mee te maken. Er werd druk getimmerd, geverfd en  geschroefd in de IJsselhallen in Zwolle en de sfeer met de standhouders onderling is erg leuk. Daarna heb ik vrijdag en zaterdag geholpen. Het was enorm druk deze twee dagen. Een vrij constante stroom bezoekers trok voorbij en gelukkig stopten ze ook en heb ik veel mooie stofjes en pakketten verkocht.
Zaterdag heb ik zelfs nog drie BN-ers gesproken: Jeanet, Miriam en Ans van Blij dat ik Brei J.

Als de drukte het even toeliet ben ik zelf natuurlijk ook nog over de beurs aan het dwalen geweest. Wat héb ik veel prachtige dingen gezien! In de stands heb ik me helemaal staan vergapen maar ook de bezoekers showden veel van hun kunnen: prachtige sjaals, omslagdoeken, tassen, mutsen, vesten en ook rokken, jasjes enz.


Pauline in haar Noorse trui

Via de mail kwamen deze weken ook wat afgemaakte creaties binnen. 
Pauline heeft de Noorse trui af. Ik vind het heel mooi geworden in het zwart/wit. Haar vriendin is er ook één aan het maken, in andere kleuren.Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat daarvan.
Marjan heeft in razend tempo haar gehaakte gordijntje afgemaakt.  Leuk hé!
het gordijntje van Marjan
Door het laatste blog met het patroon van het gebreide kinderjurkje zag ik op verschillende blogs leuke oude kinderfoto’s terug van blogschrijfsters met hun gebreide kinderjurkjes aan. Kijk even bij Willy en Baukje



Met die enorme keuze aan breigarens op de beurs in Zwolle nog volop in mijn hoofd, vond ik deze patronen uit de Eva Breit van 1961-1962 wel leuk aansluiten; in de kop staat nl: U zoekt toch iets heel aparts? Dan Bouclé! Bouclé is namelijk de grote "vogue" van dat seizoen.
Drie patronen heeft de Eva voor deze moderne Bouclégarens, "waar ook de zwaardere, moderne accessoires harmonieus bij passen."



Een jumper met een sjaalkraag (de eerste foto bovenaan): "Origineel niet! Hoe die wijde matrozenkraag meteen de blik trekt naar de slankheid van de hals, terwijl de zwierige stropdas een tikje frivoliteit aan dit keurige model geeft". Een jumper met "knoopgarnering" (hierboven) en één met een boothals:

















"Bij een feestelijke gelegenheid kleedt zo'n jumper u als ware hij inderdaad van astrakan. De boothals is bescheiden en tegelijk opvallend. Kijkt u eens hoe het zware snoer het hier doét!

Omdat we tegenwoordig nogal wat "zware snoeren" dragen is dit een leuk patroon om opvallend en tegelijk bescheiden te zijn.
Overgenomen uit de Eva Breit 1961-1962.
Tikfouten kan ik deze keer niet gemaakt hebben, want ik heb me er gemakkelijk vanaf gemaakt met een scan van het patroon.

---------------

Willen jullie nog weten wat ik zelf allemaal van de beurs af heb meegenomen?

* Een bol Stylecraft voor een deken waar ik mee bezig ben. (nieuwe kleur weer erbij) 
* Een bol Filetta, fijn haakgaren in rood (kon eigenlijk geen kleur kiezen, wilde ze allemaal, en heb nog niet echt een vastomlijnd plan wat ermee te doen)
* Diverse kleuren zijdevezels voor het vilten (ik vilt bijna nooit meer, maar als ik wil kan ik mooie combi's maken tenslotte)
* Verschillende knoopjes...een stuk of 20 wel...gewoon omdat ze zo mooi waren. Geen idee wat ik ermee ga doen, maar van pas komen doen ze ooit! Op babyvestjes of babyslofjes (voor de webwinkel)
* Hele kleine houten klosjes. Daar ga ik sleutelhangers mee maken. (Om cadeau te geven of ook voor in mijn webwinkel)
* en een schattig blikje. 
Omdat ik zoveel troepjes heb !!!













En als jullie eens wisten welke verleidingen ik allemaal heb weten te weerstaan!!! Eerst maar weer eens aan de slag met de voorraad zoals'ie is!

Tot de volgende keer,
groeten Marieke









4 opmerkingen:

  1. Wat knap dat je zoveel 'lekkers' hebt kunnen weerstaan op de beurs. Het moet heel leuk zijn geweest om de beurs eens van de 'andere kant' mee te maken.
    De trui van Pauline is erg mooi geworden, complimenten hoor Pauline! Wat leuk dat ze het patroon gewoon nu ook nog kan gebruiken, het is echt tijdloos.
    Leuk dat je mijn foto op je blog hebt gezet, dank je wel!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel juist dat ik je foto mag gebruiken :). Ik heb inmiddels even een linkje gemaakt naar jouw blog en dat van Pauline, dat was ik gisteren nog vergeten. Ik ben heel blij dat de patronen ook daadwerkelijk weer gebruikt worden.
      groeten Marieke

      Verwijderen
  2. O ja, de beurs.... Ik lees er overal over. Je hebt het mega druk gehad, Marieke! En dan toch nog zo'n leuk blogbericht... Bouclé, ja herinner ik me ook nog net.. Volgens mij bleef het wel een heel aantal jaartjes 'in'. De mode veranderde nog niet zo snel als tegenwoordig.
    En wat leuk om het gordijntje van Marjan hier tegen te komen, ik volg haar dus had ik het al eerder gezien. Leuk hè...
    Gave trui van Pauline... , had ik ook maar een portie van dat geduld!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien goed dat ik niet op de beurs ben geweest als ik dat allemaal lees, want het zou weer moeilijk geweest zijn om aan al die verleidingen te weerstaan! Maar jij hebt toch wel weer leuke aankopen gedaan, de resultaten van wat je ermee maakt zullen wel volgen :-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen