zaterdag 8 maart 2014

Eenvoudig Damesvest uit 1951- we ruiken het voorjaar!

damesvest uit de Beatrijs Haken en Breien van 1951



Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat ik op mijn blog, waar ik af en toe eens iets vertelde over de dingen die me bezig houden, een oud patroon plaatste. Ik had toen 4 volgers, waarvan 3 familie :)
Inmiddels is dat gestegen naar 99! Nog één volger en ik passeer een voor mij magische grens. Honderd (zichtbare!) volgers is voor veel bloggers waarschijnlijk niet om enthousiast over te gillen, maar ik vind het heel bijzonder. Ik heb het idee dat de liefde voor vintage patronen de afgelopen maanden alleen maar groter is geworden, of zou dat komen omdat ik er zelf zo graag mee bezig ben. Zo werkt dat vaak toch? Dan zie het het ineens "overal".

foto van Arne en Carlos







Zo kwam ik op de Facebookpagina van Arne en Carlos deze foto tegen. De tekst erbij was: "Inspiration for new projects".

Nou niet met mijn idee aan de haal gaan hé heren!










Ik heb weer eens lekker zitten snuffelen in  de oude Beatrijs Haken en Breien en in de Beatrijs van 63 jaar geleden, maart 1951, vond ik een geweldige vintage voorjaarsfoto met het patroon van een "eenvoudig damesvest".
Dit soort vestjes dragen we toch nog steeds? Maar dan van de Hema of de H & M!. Er staan zoveel prachtige patronen in dit blad dat deze bijna niet opvalt door de eenvoud ervan. Maar daarom is het misschien juist zo'n prettig patroon om te maken. Super tijdloos!


Zelf heb ik afgelopen week niet echt een vintage project afgerond, maar ik maakte er een foto van met toch een vintage tintje. De plateelvaas uit de jaren 60 kleurde zo mooi bij de bollen Catania!










Het eindresultaat is dit vrolijke babydekentje geworden:



Hieronder volgt het patroon van het "eenvoudige damesvest" uit de Beatrijs Haken en Breien van maart 1951.

Heel veel succes ermee. Ik zie het helemaal voor me in een leuke voorjaarskleur met van die mooie parelmoer knopen erop! En dan zo'n polkadotsjaalje erbij van de kringloop ofzo. Als je het vest gaat maken vind ik het heel leuk er een foto van te ontvangen. Heb je vragen kun je me altijd mailen (dat kraagje, daar ga ik je niet mee kunnen helpen trouwens, ik snap er helemaal niets van, maar misschien een andere lezer wel!)
-------------------------------------------------
EENVOUDIG DAMESVEST
Benodigdheden: ongeveer 500 gram donkerblauwe wol, 10 knopen, Breinaalden no 2 ½
Werkbeschrijving voor maat 38. Voor de maten 40 en 42 de cijfers volgens de tabel wijzigen (zie ook patroontekening). Wanneer de stekenverhouding 30 st. op 10 cm bedraagt, geven de cijfers, welke tussen haakjes hierbij gevoegd zijn, in volgorde het benodigde aantal st. aan voor de maten 38, 40 en 42.

RUG. Een aantal st. opzetten ter breedte van 34 cm (102, 108, 114) en 6 cm 1 r. verdraaid, 1 av. breien. Dan over alle st. verdeeld 10 st. meerderen en verder gaan in stricotst. Aan beide kanten telkens na 2 ½ cm 1 st. meerderen tot een breedte van 44 cm (132, 138, 144). Wanneer de totale hoogte van het werk 32 (33, 34) cm bedraagt, voor de armsgaten aan beide kanten eenmaal 4 (5,6) en 2 maal 1 st. afkanten. Bij een armsgathoogte van 20 (21, 22) cm voor de schouders 3 x 10 en een maal 12 (13, 14) st. afkanten en daarna de overige st. ineens afkanten voor de hals.
LINKERVOORPAND
Een aantal st. opzetten ter breedte van 19 cm. (60, 64, 68) en 6 cm 1 r verdraaid, 1 av. breien. Dan over alle st. verdeeld, behalve over de 8 st. voor de sluitbies, 5 st. meerderen, verder gaan in tricotst. en aan de zijkant meerderen als bij de rug. Wanneer de totale hoogte van het werk 32 (33, 34) cm bedraagt, het armsgat vormen als bij de rug. Bij een armsgathoogte van 15 (15 ½, 16) cm voor de hals eenmaal 10, eenmaal 4, 5 maal 2 st. en verder steeds 1 st. afkanten, totdat het juiste aantal steken voor de schouder overblijft; deze st. bij een armsgathoogte van 20 (21, 22) cm afkanten als bij de rug.
Het rechtervoorpand wordt op tegengestelde wijze gebreid, doch met 10 knoopsgaten. De plaatsen hiervoor geven we aan op het linkervoorpand, zodat we door vergelijking hiermede telkens de juiste hoogte van ieder knoopsgat kunnen bepalen. Hiervoor in een rechte naald 3 r., 3 st. afkanten, de naald uitbreien en in de teruggaande naald hierboven weer 3 nieuwe steken opzetten.

MOUW
Een aantal st. opzetten ter breedte van 20 cm (60, 64, 66) en 5 cm 1 r. verdraaid, 1 av. breien. Dan over alle st. verdeeld 10 st. meerderen en verder gaan in de tricotst. Aan de zijkanten telkens na 2 ½ cm 1 st. meerderen tot een breedte van 36 cm (108, 112, 114). Wanneer de totale hoogte van het werk 50 (52, 54) cm bedraagt, aan beide kanten 5 x 3 st. opzetten, daarna steeds aan beide kanten 6 st. afkanten totdat er 42 (46, 48) st. over zijn, die ineens worden afgekant. De andere mouw wordt op dezelfde manier gebreid.

KRAAG
Opzetten 109 (111, 113) st en 5 cm 1 r. verdraaid, 1 av. breien, dan langs de zijkanten van de kraag breiend st. opnemen en 6 nld. tricotst. breien, waarbij om de andere naald uit elke hoekst. 3 st. gebreid worden (1 r., 1 av., 1 r.) Dan nog 6 naalden in omgekeerde tricotsteek (av. op de goede kant) breien, waarbij we in de hoeken een dubbele mindering maken om de andere naald; daarna luchtig afkanten.

AFWERKING
De randen van de kraag ter breedte van 6 naalden naar binnen omvouwen en luchtig vasthechten. Op het linkervoorpand worden de knopen gezet.

4 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk, nu moeten die heren niet met je idee gaan lopen!! Zij hebben zo al succes genoeg dunkt me :-) Je hebt weer een prachtig vestje gevonden voor ons, staat altijd.
    En je babydeken is echt heel mooi, leuke kleurtjes! Ik ben er eentje aan het breien.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad mooi en tijdloos! Je inspireert me weer...maar op dit moment staat er al genoeg op de pennen!
    Bedankt voor het idee, ik ben dol op deze vestjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het ook een leuk vestje. En ik denk dat ik de kraag ook snap. Het wordt een verstevigd randje, om het kraagje heen. Lubbert minder misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op dit blog werd ik attent gemaakt door iemand van onze breiclub Breicafe De Wakerk in Maassluis, ook op facebook te volgen. Erg leuk om hier eens lekker rond te snuffelen en ideetjes of tips op te doen, ik heb mijzelf gelijk maar aangemeld als volger, veel succes met je blog en ik zag dat ik nr 102 ben, dus de grens van 100 heb je al overschreden, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen