maandag 14 april 2014

Een recept dit keer!


Afgelopen weekend vierden manlief en ik onze verjaardagen. Er zit twee weken (en een aantal jaarJ !) tussen, dus het is vrijwel elk jaar een combifeestje. Het was weer lekker druk en supergezellig. Van Arita kreeg ik de Flow Do It Yourself  en daarin staat onder het hoofdstuk “Haken en Borduren” een artikel over vintage haakboeken: “Oude Haakboeken, Nieuwe Inspiratie”. Voor dit artikel  is o.a. gebruik gemaakt van het 70er jaren haakboek “Bezig zijn met Haken” wat ik ook regelmatig deel in dit blog.
Leuk om de vertrouwde foto’s te zien in Flow maar ook de uitleg waaróm dit nou zo leuk is. De schrijfster van het artikel, Arianne Raamstijn, noemt zichzelf “hoog sensitief voor nostalgie” en dat vind ik een prachtige omschrijving. Ik sluit me er bij aan. De Flow Do It Yourself is een heerlijk boek/tijdschrift vol tips, verhalen, interviews en cadeautjes (papier, labels enz.) Een aanrader voor de DIY fans.

Josee vroeg me het recept voor de peperkoek die ik had gebakken. Omdat er zoveel mensen kwamen en ik niet zo’n enorme bakheld ben had ik een waanzinnig lekkere en enorm grote slagroomtaart besteld bij de bakker. Voor de mensen met dieetwensen (waaronder ikzelf – geen tarwe en zo min mogelijk suiker – en mijn dochter (lactose), had ik mijn beproefde recept gemaakt. Zo gebeurd en lukt altijd: de Mjuk Pepparkaka. Géén idee meer waar ik het ooit uit heb gehaald. Ook geen idee meer wat de originele ingrediënten waren maar ik gebruik het volgende:

·        2 eieren

·        ca. 200 gram (palm)suiker

·        150 gram gesmolten (room)boter

·        1 ½ dl. (soja)melk of (soja)room

·        180 gram (spelt)meel

·        1 theelepel gemalen kruidnagel

·        1 theelepel gemalen kardemom

·        2 theelepels gemalen kaneel

·        1 theelepel bakpoeder

·        2 eetlepels vossenbessenjam (of sinaasappelmarmelade of pruimenjam of wat je hebt aan jam!)

Wat te doen: Klop de eieren luchtig met de suiker. Meng het meel met de kruiden en het bakpoeder. Voeg de gesmolten boter en de room bij het suiker/ei mengsel en daarna de meel met kruiden erdoor roeren. Dan twee eetlepels jam erbij – ik gebruik wat ik in huis heb, maar het zal vast het allerbeste smaken met de vossenbessenjam – en dan een uur in de oven op 175 graden C.
Doordat ik palmsuiker gebruik krijgt de koek (naast de lekkere kruidensmaak) ook een beetje de karakteristieke zoutige smaak van de palmsuiker mee.
Ik heb dit weekend wel een foto van de giga slagroomtaart gemaakt en niet van mijn Pepparkaka. Die zag er dan ook een stuk minder spectaculair uit, maar was wél heerlijk en zo gemaakt.

 

 

4 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker, dit receptje ga ik eens doorspelen aan mijn man, dat is thuis de bakker en ik mag het heerlijk opeten :-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uw blog toevallig tegengekomen en bingo! Wat een leuke blog! Ik ga je zeker volgen van zodra ik mij kan toevoegen ( lukt niet blijkbaar ). Wens jullie nog een fijn Paasweekend toe. Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen! Ook fijne paasdagen voor u en graag tot ziens op het blog. Hartelijke groet, Marieke

      Verwijderen
  3. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen