donderdag 18 december 2014

Maakt niet uit als het niet helemaal klopt!


 
Normaalgesproken ben ik niet zo’n tv kijker. Ik heb wel een paar favoriete programma’s, maar ik blijf nergens voor thuis en dit is mij eigenlijk op het lijf geschreven:
Maar nu heeft Netflix zijn intrede gedaan in ons gezin. Als ik dan toch op mijn eigen tijd iets kan gaan kijken dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de serie van “DE TRUI”! Al een aantal seizoenen hoor ik erover en zie ik de kant-en-klare breipakketten van DE TRUI op de diverse handwerkbeurzen waar ik werk. DE TRUI is van Sarah Lund uit de Deense serie “The Killing”.

Ademloos en met een enorme snelheid hebben mijn man en ik seizoen 1 gekeken. Superspannend en inderdaad….prachtige trui. Deze trui kan zichzelf ook herstellen na een steekpartij (flauw hé...ze heeft er gewoon een heleboel). Seizoen twee is inmiddels ook afgekeken door ons. Ook weer spannend, maar wat heb ik hard gelachen toen Sarah haar trui ook droeg in Afghanistan, waar ze een moord ging oplossen, en na terugkomst op het Deense politiebureau nog steeds DE TRUI aanhad.

Een buurvrouw tipte me onlangs voor de serie “Call the midwife” van de BBC. “Echt iets voor jou”, vond ze. Een serie over jonge vroedvrouwen en nonnen in East End Londen in de jaren 50. Het is echt iets voor mij volgens de buurvrouw, “omdat het zo leuk is met al die gebreide babypakjes!”

Nadat ik me door de eerste aflevering had heen gewerkt…ik kan niet zo goed tegen het beeld (en geluid) van barende vrouwen en herleef dan altijd mijn eigen bevallingen weer… kreeg ik de smaak helemaal te pakken. Wat een feestje is deze serie zeg!
Niet alleen de gebreide babypakjes en –dekentjes, maar de kleding, haardracht, alle gebruiksvoorwerpen en de hele sfeer van de jaren 50 is super weergegeven. Bovendien kan ik de bevallingen inmiddels prima aanzien (de rest van het gezin is dan direct de kamer uit) en ben ik gaan houden van de karakters in de serie. Zuster Evangelina is denk ik mijn favoriet. Kon ze maar eens op de thee komen bij me! Wat een heerlijk type is dat.
Gisteren lag ik, gevloerd door een kaakchirurg en een beginnende verkoudheid, op de bank onder mijn gehaakte deken. De midwives hielden me gezelschap.
In weer een hartverwarmende aflevering moest één van de vroedvrouwen zelf bevallen en werd haar dit bijna fataal. Tijdens het waken in de nacht maakten de andere vroedvrouwen en de nonnen een prachtig deken voor haar af.

Het blijft toch gewoon het allermooiste effect om een “granny square” deken te maken van allerlei restjes en patroontjes. Wat een plaatje werd het.

En zo knap gemaakt ook: de dames kunnen namelijk Granny Squares haken op breinaalden :)

 

4 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke nostalgische beelden. Leuk dat dit nu weer helemaal in is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad mooie beelden. Hoe kregen ze het voor elkaar haken op breinaalden.

    Groetjes
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de makers van de serie (en de actrices) geen idee hebben van het verschil tussen haken en breien Lenie :)

      Verwijderen
  3. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    BeantwoordenVerwijderen